Musikkanmeldelse: Kjetil Hallre ute med ny EP

De fire sangene som er samlet på EP-en «Oppover Nedoverbakke» er en del av et soloprosjekt hvor Kjetil Hallre skriver, arrangerer, synger, spiller (alle instrumenter!), og produserer låtene selv. En krevende øvelse, som er med på å gi akkurat det lydbildet og musikalske utrykket artisten ønsker seg. Kjetil, som tidligere har spilt i flere band blant annet i London og Madrid, er i dag en høyt verdsatt lærer ved Ringerike Folkehøgskole.
Kjetil Hallre, musiker og lærer på Ringerike folkehøgskole.

Oppover Nedoverbakke er en finurlig låt som handler om den følelsesmessige berg og dalbanen man kan oppleve i et kjærlighetsforhold. Når man er forelsket står det mye på spill, og man har kanskje store drømmer og planer for fremtiden man skal dele. Når ting kanskje ikke blir helt som man hadde tenkt og hverdagen innhenter en, kan motgangen og oppoverbakkene kjennes ekstra tunge. Men heldigvis i låta – og i livet, er nedoverbakkene enda mer intense og vidunderlige når man deler dem med noen man er glad i. En saftig rytme med fin bruk av rytmeinstrumenter som blant annet tamburin og klapping gir sangen en herlig fremdrift og energi som smitter over på lytteren.

Tviholder er en dypt personlig låt som om savn. Enhver som har mistet noen de var glad i vil kunne kjenne seg igjen i denne hjertenære sangen. Noe av Hallre sin styrke som låtskriver er at han klarer å være personlig. Arrangementet er noe mer dempet enn de andre låtene, med stemningsfulle elementer, og ikke minst effektfull koring som pakker historien inn i et mykt slør av varme og kjærlighet.

Godt å være hjemme har en enkel klang, men er allikevel full av dynamikk. Det er skrevet mange sanger om å komme hjem, ikke minst av musikere som har tilbrakt store deler av tiden på turne, en øvelse Hallre kjenner svært godt etter å ha turnert Europa rundt i flere år. Tom Jones versjon av Green Green Grass of Home, og Michael Bublè sin Home er to eksempler. Godt å være hjemme skiller seg allikevel ut fra andre sanger med samme tema. For mens Jones og Bublè fokuserer mest på lengselen etter å komme hjem, opplever jeg en tilstedeværelse og dyp takknemlighet hos Hallre. Å komme hjem og kjenne sine røtter, her representert ved Mor gir en følelse av trygghet og nærhet. Tusen takk til Kjetil sin mamma som har gitt han en grunn til å skrive denne nære og fine sangen.

Når det skinner er en energibombe av en rockelåt, og undertegnedes favoritt på EP-en. Her mener jeg Hallre virkelig viser at han har vært ute en musikalsk vinternatt før. Det er nesten så vi kan føle energien fra klubbene han spilte på i London, og resten av Europa for noen år siden. Sangen er en beskrivelse av en person i flyt-sonen, hvor ting går lekende lett, og gleden over livet føles intenst tilstede. Her spiller han, bokstavelig talt på alle strenger både instrumentalt og vokalt. Gitar, bass, trommer, rytmeinstrumenter, bunnsolid koring i skjønn forening, med en knivskarp vokal som veksler mellom det harde og rocka, og det nære og myke. En låt med allsang-faktor som virkelig får rocke-foten til å løpe løpsk. Har vi en kommende radio-hit her?

Alt i alt er dette en variert og svært vellykket EP. Med sine lettbente melodier og lyriske teft tar Hallre oss med på noen spennende musikalske reiser. Hans personlige tekster, og suverene sans for rytmer gir oss fengende melodier med et budskap man blir nødt til å ta innover seg. Selv om Hallre våger å være sårbar og personlig i tekstene sine, blir det aldri depressivt. Vi får hele tiden følelsen av at skyggene kun lever der det også er lys. Lyst ser det også ut for Hallre sitt soloprosjekt, som denne Ep-en er en del av. En knallsterk start på et spennende prosjekt. Vi kan bare glede oss til fortsettelsen, og til nye låter fra dette musikalske multitalentet.

05.08.2020 Erik Skøld

Låtene ligger ute gratis til lytting og nedlasting på https://urort.p3.no/artist/hallre

De kan også høres på https://www.hallre.com