Venstre i Trøndelag pusher nye folkehøgskoler

Rekordmange unge søker seg til folkehøgskoler. Nå trenger Norge Øyrekka folkehøgskole. Det mener Tove Eivindsen, gruppeleder for Venstre i Trøndelag.

I 2020 søkte rekordmange unge på folkehøgskoleplass. Det kom 21 500 søknader, mer enn 2 500 flere enn året før. Dette skoleåret er 8 000 elever ved norske folkehøgskoler, noe som også er rekord.

Trøndelag Venstre mener disse tallene beviser at det er behov for enda flere folkehøgskoler i Norge, og at både Røros og Øyrekka i Trøndelag må realiseres.

Øyrekka folkehøgskole har fått planleggingsmidler på revidert nasjonalbudsjett. Røros folkehøgskole er ikke inne i statsbudsjettet ennå. Trøndelag Venstre ber om at også Røros folkehøgskole får finansiering på budsjettet for 2021.

Les hele saken på froya.no/nyheter