Folkehøgskolelærer med praktverk: Europas Falker

Jeg har fått et monster av en bok på pulten, nei et praktverk på hele 2,2 kilogram.
Det er Stig Frode Olsen, lærer på fotolinjen ved Jæren folkehøgskule siden 2001, som står bak denne fantastiske boken om Europas falker. Elleve år med dedikert dypdykk og timesvis med fotografering, tålmodig venting og mange reiser, ligger bak bokverket. Olsen innrømmer at dette er heller dårlig butikk når det gjelder økonomi.

Boken viser naturlig nok kjente arter som jaktfalk, vandrefalk, tårnfalk og dvergfalk. Mens andre arter som sotfalk og tartarfalk nok er mer ukjente for mange. Etter en grundig innledning, der han blant annet tar for seg bildene, reisene, faguttrykk og falkenes framtid, er resten av denne solide boka viet de ulike arter falker i tur og orden.

– Falkene har vært beundret og aktet i årtusener av mennesker. Ingen fuglefamilie her en tilsvarende magisk tiltrekning på oss mennesker. Falkene er jo ikke bare vakre, i tillegg har de fysiske egenskaper som sprenger rekorder innen dyreverdenen. Ingen organismer er hurtigere. Vi mennesker, elsker jo atleter og prestasjoner innen idrettsverdenen. Dermed er det lett å beundre dyr som fysisk er oss mennesker langt overlegne, forteller folkehøgskolelæreren.

På 60-70 tallet ble bestanden av vandrefalken nærmest utradert i Europa og USA. Dermed ble vandrefalken vekkerklokken som gjorde oss mennesker oppmerksomme, for første gang, på miljøgiftene vi pøste ut i naturen.

Falkene har i uminnelige tider vært brukt som falkonérfugler. Først som nyttedyr til rein matauk for nomadefolk i karrige strøk, siden som statussymbol og hobby fra middelalderens konger til dagens sjeiker. Vi mennesker har alltid vært fascinert av falker, og har knyttet nære relasjoner til dem.

Olsen sier: – For meg er det den frie falken som er den ultimate opplevelsen, ikke en som er lenket eller under kontroll av mennesker. Likevel, kan jeg godt forstå at noen mennesker blir fascinert av falkónersporten. Denne boken er min personlige hyllest til Europas falker. Samtidig er det et enmannsverk, da jeg står for lay-out, tekst, bilder (97%) og finansiering.

Dette er en opplevelsebok hvor forfatteren tar leseren med ut i felt gjennom tekst og bilder. En unik samling av fotos presenterer hver falkeart. Sannsynligvis vil også du ta del i denne beundringen, når du har lest boken.

«Og, hvilken hyllest boka Europas falker har blitt! Av alle mine bøker med gode bilder av
fugler, og det er ikke få, rager denne i en klasse for seg! Løp og kjøp!»
 – Einar Hugnes, Biofoto

«I sum vil jeg si at bildematerialet i boka er unikt.» – Magne Myklebust, Vår Fuglefauna

Følgende falkearter er omtalt:

• Jaktfalk
  • Tartarfalk
  • Slagfalk
  • Vandrefalk
  • Eleonorafalk
  • Sotfalk
  • Lerkefalk
  • Aftenfalk
  • Dvergfalk
  • Tårnfalk
  • Rødfalk

For hver art er det info om:

• Kjennetegn
  • Levested og hekking
  • Trekkvaner
  • Føde
  • Trusler
  • Lenker
  • Artig viten
  • Fotografen forteller
  • Publikasjoner

Boken er i utgangspunktet laget for et europeisk publikum. Dermed er det ikke lagt vekt på norsk viten og forskning på artene, samt detaljert informasjon om deres utbredelse og antall i Norge. Likevel bør det være nok av informasjon om artene, som også bør være interessant for norske lesere. Som for alt annet liv er menneskeskapte landegrenser irrelevante for falkenes eksistens.

– Jeg håper at boken i sum skal gi leseren en god miks av opplevelser og informasjon, samtidig som bildene av falkene skal gi en estetisk nytelse av disse fantastiske skapningene.

Boken omhandler de hekkende falkeartene i Europa, men tar i tillegg med sotfalken, den østlige rasen milvipes av tartarfalken og rasen erlangeri av slagfalk.

Forfatteren han har stadig nye prosjekter på gang. Neste bokprosjekt er muligens en ny utgave av Rovfugler og ugler i Nord-Europa som ble publisert i 2007. Han har helt nytt bildemateriale til boka, som bare tekstlig må oppjusteres litt.

Stig Frode Olsen leverer en gjennomarbeidet kvalitetsbok om Europas falker, med unikt og utrolig bildemateriale. Selve boken er på 344 sider, utformet i 25×29 format og klokker inn på 2.2 kilogram – med andre ord en fyldig rovfugl-lektyre som kan stå støtt i bokhyllen. Den har vært i salg fra september 2019.

Øyvind Krabberød

Europas Falker

Eget forlag, utgivelse september 2019

Forfatter: Stig Frode Olsen