Skogn: Kortreist på kjøkkenet

Kjøkkenet er et satsingsområde ved Skogn folkehøgskole. Vi møtte en engasjert kokk, Randi Sandnes Bjørås (56), for en formiddagsprat. Rene råvarer og kortreist mat er et mantra på folkehøgskolen i Levanger.

Randi kom til folkehøgskolen i 2007 som vikar, og synes hun har funnet drømmejobben i den fine trønderbygda. De er to kokker og to kjøkkenassistenter som leverer god mat fra et offensivt kjøkken. Selv er hun utdannet næringsmiddelteknolog og svært opptatt av hva som er i maten. For fire år siden tok hun også fagbrev som kokk.

Når en går inn på hjemmesidene til skolen skjønner en at mat og kjøkken er høyt prioritert – og slik presenterer skolen seg:

Kjøkkenpersonalet disker opp lekre måltider med god mat:

• Frokost, en god og næringsrik start på dagen. Havregrøt, knekkebrød, yoghurt, frokostblandinger, frukt og råkost.
  • Lunsj,vår spesialitet. En rikholdig lunsjbuffét med hjemmelagde brød og rundstykker, godt utvalg av pålegg og ganske ofte spennende og velsmakende varmretter. Frukt og råkost.
  • Middag, en hovedrett. Alt fra tradisjonsrike middager som kjøttkaker til spennende pizzaer, tacobuffet, fiskebuffet eller salatbar. Innherredssodd og kløbb og dopp får du også smake på.
  • Kveldsmat, brødmåltid, frukt og råkost.

Kaffe, te, frukt og råkost er tilgjengelig i matsalen hele dagen.

Det er koronatid som også på Skogn preger skolen, Men Bjørås forteller at de ikke har hatt utbrudd ved skolen, og underveis har det vært et godt samarbeid med kommunehelsetjenesten. Etter innslusningperioder er de organisert som en kohort hele elevflokken, det vil si at alle møtes i matsalen på tvers av boenheter og klasser. Personalet har ekstra forholdsregler.

– Kjøkkenet er et satsningsområde her ved skolen. Vi satser på kortreist mat med leveranser fra lokale gårder så langt det er mulig – her matcher kortreist økologisk produsert. Grønnsaker hentes på gårdene lokalt. Her får de også avsetning for produkter som bøndene ikke får levert – for eksempel krokete agurker, som er minst like gode. Det er også viktig for lokal verdiskapning. Vi er opptatt av at maten skal se innbydende og bra ut, men uten jåleri, smiler kokken.

Veldig mye lages fra bunnen, og linjene deres med jakt og fiske bidrar også med topp råvarer. Det kan være torsk, sei, lange brosme og kveite – og kjøtt som rådyr og gås. Bjørås forteller om et veldig godt samarbeid med lærerne. Med eget røkeri kan de også levere mange spennende varianter til kostholdet ved skolen.

– Når det gjelder menyen prøver vi å følge helsedirektoratets mål om minst to fiskemåltid i uken. Her prøver vi å overraske med spennende fiskeretter. Vi prøver å gi elevene gode råd om å spise variert og gjerne mindre kjøtt. Men mange elever har et anstrengt forhold til en del mat – vi prøver å normalisere så mye som mulig, mat er mat, understreker skognkokken.

Det er flott å besøke kjøkken og matsal ved Skogn folkehøgskole. Med åpen kjøkkenløsning kan en følge med på aktiviteten ved «grytene», og det blir lett å veksle noen ord over benken.

Randi er glad for kontakten med elevene og forteller stolt at alle elever er med på å lage mat og bidra på kjøkkenet. De har fire elever med seg hele dagen i to skift – dette går på rundgang mellom dem. De er med på å sette opp meny og komme med ideer. Internasjonale retter kommer inn gjennom utenlandske elever.

– Hva gjør du på fritida?

– Jeg må ut og røre meg i naturen – sykkel på barmark og på ski om vinteren. Ellers bor jeg på gård i Levanger med melkeproduksjon og slaktegriser, avslutter Randi Sandnes Bjørås

Øyvind Krabberød