Folkehøgskoleuka: Impulser før nytt skoleår

Endelig var det mulig å gjennomføre Folkehøgskoleuka i full bredde. Uka på Fana folkehøgskole er historie - fra søndag 8. til 12. august – var skolen vertskap for dette viktige arrangementet i frilynt folkehøgskole. Med over 100 deltakere totalt var det god stemning og mye input å hente.

Sola gjestet også den vakre skolen i historiske omgivelser, vegg i vegg med det frodige arboretet. Dette er rene «Gosen» – med stier mellom eksotiske trær og små skoger av rododendron – med fjordarmer som slikket landskapet. Morgenbad, ettermiddagsbad og kveldsbad var det noen som klarte å få inn i sitt eget program.

Det var et rikt utbud av kurs:

– kurs for nye lærere

– for praktisk personale

– for skoleledere

– Folkehøgskoleideen – med samtaler

– Mellom solskinn og ruskevær (om psykisk helse)

– for kjøkken-personale – veien til en grønnere hverdag

– Kurs i Cosplay og sminkedesign

– Introduksjonskurs i Frirommet som debattmodell

Espen Bråten Kristoffersen i Folkehøgskoleforbundet tok imot deltakerne og holdt i trådene gjennom Folkehøgskoleuka.

Kurset for nye lærere gikk over fire dager, de andre over to dager. Noen deltok på to kurs og var med hele veien. Det var felles start på dagene, allsang foredrag og innlegg om demokrati, folkehøgskolehistorie og danning. Det var også god tid til mingling, bading, en rusletur i arboretet og ikke minst middag og teaterkafe på kvelden.

Siste kvelden var det deltakerne på kurset for kjøkkenpersonale – veien til en grønnere hverdag, med kursleder Lars Knutsen i spissen, som sto for et herlig festmåltid med streetfood. Det var magisk å innta det eksotiske måltidet ute i solnedgangen. Knutsen er til daglig lærer på Streetfood-linja ved Sund folkehøgskole.

Bergen opplevde en økning i smittesituasjonen i denne perioden, så det var nødvendig med strenge smitteverntiltak. Men det fungerte godt med disse restriksjonene, selv om det ble mye ekstra arbeid både for skolen og forbundet. Noen avmeldinger ble det på grunn av smittesituasjonen, men med over hundre deltakere måtte noen få bo på hotell.

Oppsummert: Et flott gjennomført arrangement hvor vertsskolen med rektor Tore Haltli i spissen gjorde maksimalt for å gi deltakerne et flott opphold. Og gode samtaler og stemning blir det jo alltid der folkehøgskolefolk møtes.

Anbefaling: Gå ikke glipp av Folkehøgskoleuka 2022 som også arrangeres på Fana folkehøgskule.

Øyvind Krabberød