Magasinet Folkehøgskolen: Temanummer – LES!

Her får du servert et temanummer av magasinet Folkehøgskolen vi har kalt LES! Hvorfor? «Ungdom leser ikke bøker», sier flere forfattere og bibliotekarer. Men stemmer det? Hva skjer ved norske folkehøgskoler - leverer de på sitt danningsansvar? Vi gir deg et knippe artikler for å belyse lesning og litteratur. Vi vil slå et slag for lesning - LES! Men i dette magasinet finner du mye mer: Inge Eidsvåg presenterer et pedagogisk forbilde, Halvard Grude Forfang som var rektor ved Nansenskolen i 25 år. Dorte Birch har intervjuet rektor ved Roskilde Festival højskole rundt rusregler, og Signe Strøm skriver om Henriette Bie Lorentzens stipend - på Nansenskolen heiser de flagget i kamp for ytringsfriheten. Vi har også besøkt Föroya Fólkaháskúli - folkehøgskolen i Thorshavn som har hatt stor historisk betydning. Dette og mye mer i det 52 sider magasinet.