Nordisk kurs for lærere i folkehøgskolen

Publisert/Oppdatert

Forbundet Folkhögskolelärarna i Sverige, Folkehøgskoleforbundet og Noregs kristelege folkehøgskulelag arrangerte felles kurs for folkehøgskolelærere på den Nordiske folkehøgskolen i Kungälv 20. -22. mars. I spissen for kurset "Hvordan merkes det at vi underviser i folkehøgskolen" - sto Tomas Rosengren (Sv), Sindre Vinje (FHF) og Marie Wiland (NKF). Tegneserielærer ved Buskerud folkehøgkole sendte oss en tekst med noen tanker og inntrykk etter et for han svært nyttig kurs. Og møteplasser i folkehøgskolen er viktige og insprirerende!

Læringsglemsel som metode

Publisert

Professor Lene Tangaard ved Aalborg universitet fikk Højskolepædagogisk pris i Danmark i 2017. Det er FFD - Folkehøjskolernes forening i Danmark, som har opprettet denne prisen. Nå har Tangaard gitt ut boken Læringsglemsel hvor hun peker like inn i hjertet på folkehøgskolens identitet.

Didaktisk dynamitt

Publisert/Oppdatert

Glem «sosialpedagogikk» – vi dyrker «folkehøgskoledidaktikk»! Dette skoleåret har belyst en større uenighet omkring begrepet «sosialpedagogikk» i folkehøgskolen enn det vi kanskje var klar over. Det har vært livlige debatter i bladet, på nett og på skolene omkring definisjonen og bruken av ordet.

Ny rekord i antall elever

Publisert/Oppdatert

Vi har nå fått inn elevtallene for mars måned og de er svært positive. Etter mange år med god vekst i elevtallene så gjør de et skikkelig byks i år. Det er 10 prosent flere som har takket ja til pass på folkehøgskole enn det var på samme tid i fjor.

Skulevegring og Arild sin metode

Publisert

Folkehøgskulelærar Arild Tvilde seier at det er magisk å oppleve at elevane går frå komfortsona til meistringssona. Ungdom på 18 – 22 år i ein ekstremsportklasse som heng rundt halsen på læraren, grin så tårene sprett og er frå seg av meistringsglede. Det å lukkast med eskimorulle og elvepadling er ikkje føresetnaden for eit godt liv. Poenget er at det å sette seg læringsmål, utfordre seg sjølv, arbeide over lengre tid, prøve, erfare, reflektere, prøve igjen og meistre – det er ein nøkkel til å handtere vaksenverda.

Se siste utgave av magasinet Folkehøgskolen

Publisert/Oppdatert

Møt Pia Noppa ved Lofoten folkehøgskole - kruttønna fra Nord-Sverige. Da tenåringene tok makta - Forsøksgym i Oslo. Rektormøtet i Bergen og Friroms-debatt til å bli klok av. Debatt - reisene i folkehøgskolen. Møte den nye generalsekretæren i Folkehøgskoleforbundet Angelina K. Chrsitiansen. Dette og mye mer i det 52-siders magasinet.

Debatt: Folkehøgskolens reisevirksomhet.

Publisert

Terje Garvik svarer Geir Ertzgaard. Først vil eg takke Geir Ertzgaard for ein spissformulert og tankevekkande artikkelen som er lagt ut på nettsida til Folkehøgskoleforbundet. Eg er enig med han. Eg er som han uroleg for at den prisen vi og samfunnet betaler for våre aktiviteter er for høg i forhold til det vi og samfunnet får igjen, i fotavtrykk, i truverdighet og kva som er moralsk rett.

Ungdom i Europa aksjonerer for klimaet

Publisert/Oppdatert

En 16 år gammel svensk jentes protest er i ferd med å bli en internasjonal bevegelse. I dag la belgiske skoleungdommer vekk pennalet for å kreve at internasjonale ledere tar grep om klimautfordringene. Ifølge HLN.be lot minst 35.000 skoleelever pensum være pensum, og trakk ut i gatene for å kreve handling mot klimaendringene.

Folkehøgskoler i Norge og Danmark dropper flyreiser

Publisert/Oppdatert

Flere folkehøgskoler i Norge og Danmark snur nå de seneste tiårs problematiske trend med å tilby stadig lengre og mer eksotiske studiereiser som er avhengige av fly. Romerike, Sogndal og Lofoten er blott noen eksempler på norske folkehøgskoler hvor hele skolen eller linjer kun reiser lokalt i egen landsdel, eller innen eget land eller Norden. Og da alltid langs bakken.

Innspill til Liedutvalget fra folkehøgskolerektorer

Publisert/Oppdatert

Liedutvalget: Utvalget ble nedsatt 1. september 2017 og skal levere to innstillinger. Den første innstillingen skal beskrive styrker og svakheter ved dagens videregående opplæring og skal leveres i desember 2018. Hovedinnstillingen skal leveres et år etter delinnstillingen og skal inneholde forslag til endringer i struktur, organisering og fagsammensetning i fremtidens videregående opplæring. Rektorene ved Romerike og Follo folkehøgskoler, Haldis Brubæk og Jan Martin Medhaug, har levert et omfattende innspill til Liedutvalgets første rapport.