Ny folkehøgskoleforskning i Danmark

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskoleforskning: Den 21. juni kan du overvære Rasmus Kolby Rahbek forsvare sin Ph.d.-avhandling om folkehøgskolen som pedagogisk sted. Forsvaret avholdes på Aarhus Universitet, og er åpent. De siste tre år har han arbejdet med sin avhandling: "Stedets pædagogik - en fortolkende beskrivelse af højskolepædagogik i et dannelsesperspektiv".

Vil ha kun én studietur med fly som transportmiddel

Publisert/Oppdatert

«Det går til helvete om ikke folkehøgskolene gjør noe» Dette var spissformuleringen til Ingvar Øydvin, hvor han støttet en framlagt uttalelse fra lokallaget ved Elverum folkehøgskole. Med Per Kielland i spissen la de fra et forslag til uttalelse fra landsmøtet. Det ble etterfulgt av et friskt ordskifte hvor det var klart at dette var i meste laget for mange i forsamlingen.

Sceneskifte i Folkehøgskoleforbundet

Publisert

Landsmøtet i Folkehøgskoleforbundet på Skogn folkehøgskole er historie. Her fulgte delegatene valgnemdas innstilling, etter en smule dramatikk og benkeforslag, og valgte rektor ved Toten folkehøgskole, Live Hokstad (46) til ny leder.

Live valgt til ny forbundsleder

Publisert/Oppdatert

Live Hokstad, rektor ved Toten folkehøgskole, ble valgt til forbundets nye leder på landsmøtet på Skogn folkehøgskole. Hun avløser Øyvind Brandt, som har vært leder siden landsmøtet på Ringebu i 2011.

Ny bok: Filosofisk praksis i folkehøgskolen

Publisert

Boka, "Myndig medborgerskap - Dialog og Danning i folkehøyskolen", blir presentert under landsmøtet på Skogn i slutten av mai.

Ny utgave av magasinet Folkehøgskolen er sluppet

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskolene som demokratiske kraftsentre – kan Friroms-metodikken hjelpe? Vi besøker og får innblikk i et dansk sangprosjekt. Einar Opsvik ser muligheter i konfliktene. Det er snart landsmøte i Folkehøgskoleforbundet, på Skogn folkehøgskole. Valgnemda har innstilt rektor Live Hokstad til ny leder. Vi anmelder boka – Generasjon prestasjon av Ole Jacob Madsen. Og daglig leder i Folkehøgskolerådet, Christian Tynning Bjørnø, spør om det nå er slutten på debatten om kortkurs i folkehøgskolen. Dette og mye mer i det 52-siders magasinet. God lesning!

Punktum for debatten om kortkurs?

Publisert/Oppdatert

Daglig leder i Folkehøgskolerådet, Christian Tynning Bjørnø, oppsummer debatten om kortkurs i folkehøgskolen: Debatten om kortkurs har pågått noen år. Jeg husker den godt fra tiden jeg satt på Stortinget. Hvis jeg skal tenke tilbake på mine fire år i utdanningskomiteen er det særlig to ting jeg husker om folkehøgskolene: Kortkurs og folkehøgskole på Svalbard. Sistnevnte kom inn på tampen av stortingsperioden, mens kortkursene var et tema hele tiden. Hvert år gjennom hele stortingsperioden. Jeg ble nesten litt lei. Jeg tror ikke jeg var alene om å tenke i de baner. Det er nesten litt synd at det ble sånn.

Prosjekt: Ønsker unge med funksjonsnedsettelse til folkehøgskole

Publisert/Oppdatert

Prosjektet «Et år for alle» skal bidra til at flere unge med funksjonsnedsettelser og kronisk sykdom kan velge folkehøyskole. Prosjektleder Maja Lie Opdahl i Unge funksjonshemmede skal undersøke hvordan unge med funksjonsnedsettelser og kronisk sykdom opplever tilretteleggingen og tilgjengeligheten til folkehøgskolene.

Åsane: Nesten én million så «Klokken minutt for minutt»

Publisert/Oppdatert

- Imponerende tall for kanskje det særeste vi har gjort, sier programskaper Thomas Hellum. Hele 972.000 seere var innom sendingen fra Jernbanestasjonen i Bergen i løpet av døgnet klokken ble bygget. Det gir en dekning på 21,9 prosent av befolkningen mellom 10 og 79 år, sier programskaper Thomas Hellum i NRK Hordaland. Det var 90 elever fra Åsane folkehøgskole som stod for byggingen av de 1440 klokkeslettene gjennom døgnet.

Status på studium i folkehøgskolepedagogikk_PPU

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskoleforbundet har, sammen med NKF, i lengre tid arbeidet med Universitetet i Sørøst-Norge (USN) om å etablere et PPU-studium i folkehøgskolepedagogikk. Mange spør oss om og når dette eventuelt kommer. Den 19. mars var vi i møte med Kunnskapsdepartementet.