Klima, fly og folkehøgskolene, Våre tanker om oppfølging av klimauttalelsen på landsmøtet

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskoleforbundets landsmøteuttalelse på Skogn folkehøgskole i mai 2019 er en sterk oppfordring til god miljøpraksis. Det var særlig studiereisene og transport med fly som fikk fokus, med uttalelsens oppfordring om å fjerne stedsnavn for målet for studieturer på linjenavn og at hver linje høyst skulle ha én studietur med fly.

Statsbudsjett uten kutt

Publisert/Oppdatert

Statsbudsjettet: Midler til etter- og videreutdanning og økt studiefinansiering til 10. måneder for folkehøgskolen er ikke tilgodesett forslaget i til statsbudsjett som ble lagt fram av regjeringen 7. oktober. Nye Ørskog /Sjøholt folkehøgskole ligger inne med midler til oppstart i august. Det er nå en flertallsregjering som legger frem budsjettet, noe som betyr at handlingsrommet for endringer/justeringer er betydelig mindre enn slik det var i fjor da regjeringen var avhengig av å inngå forlik i stortinget. Det er ingen kutt i det framlagte budsjettet for folkehøgskolene.

Nummer 4 av magasinet Folkehøgskolen slippes

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskoleuka er kommet for å bli. Med 12 kurs og 120 deltakere var det topp stemning på Ringerike folkehøgskole - vi var der. Historisk pride på Buskerud folkehøgskole, den første i fylket - og elevene dro det hele i gang. I portrettet møter du den markante rektoren Morten Eikenes - han er sjefen på vertshuset og elsker å være vert. Vi dukker også ned i Montessori-pedagogikken - det er nok mer radikale tanker enn magne er klar over. Møt også Sindre Vinje som takker for seg i Folkehøgskoleforbundet. Dette og mye mer i det 48-siders magasinet. God lesning.

Kjøkkensjef som går grønt

Publisert/Oppdatert

Marianne Olerud (44) tok over som kjøkkensjef på Ringerike folkehøgskole i desember 2018. Hun har allerede rukket å sette sitt tydelige stempel på hva som serveres i de nye, flotte og lyse lokalene.

Det skal være lys over det vi holder på med

Publisert

Nytt skoleår: Når dette skrives står et nytt folkehøgskoleår for døren, og når du leser dette er det i godt i gang. Nesten åtte tusen ungdommer skal gjeste dere denne kilen av tid – 33 uker. De kommer med et stort spekter av bagasje. De er selvsikre, utrygge, sårede, nysgjerrige, håpefulle, livredde, søkende – ja lista kunne være uendelig.

Innspill: Det grønne skiftet – når da?

Publisert

Folkehøgskolekjøkkenet produserer og serverer flere hundre måltider til elever og ansatte gjennom et folkehøgskoleår, og har en unik mulighet til å ta grep for å redusere klimautslipp, men ikke minst påvirke og endre elevenes holdning til hva de spiser.

Folkehøgskolene på Arendalsuka

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskoleforbundet i samarbeid med NKF deltar for sjette gang på Arendalsuka. 80.000 besøkende er ventet til den sjarmerende sørlandsbyen disse dagene.

Uka som tente en gnist

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskoleuka er kommet for å bli, det kan vi slå fast etter at hele 120 deltakere var med på de ulike kursene som ble arrangert av Folkehøgskoleforbundet. Årets utgave var det tredje i rekken, og deltakelsen har økt år for år.

Publisert

Har du planer om å studere ved en folkehøyskole i et annet nordisk land, kan det bli en dyr affære. I hvert fall slik reglene for støtte fungerer i dag, og det vil Nordisk råds utvalg for kunnskap og kultur endre med et nytt forslag. Nå foreslår de ekstra støtte for dem som søker skoleplass i et annet nordisk land.

Nytt nummer av magasinet Folkehøgskolen

Publisert/Oppdatert

Landsmøtet i Folkehøgskoleforbundet valgte rektor ved Toten folkehøgskole, Live Hokstad (46) til ny leder. Øyvind Brandt takket for seg etter åtte år som leder, han går nå av med pensjon. Miljø og det grønne skiftet sto sentralt disse dagene på Skogn. I en uttalelse ber landsmøtet skolene om å kutte reisedestinasjoner i linjenavn og å redusere reiseaktivitetene til én studiereise med fly som transportmiddel per elev. Møt forfatteren Gunn Marit Nisja i portrettet - hennes siste roman handler om folkehøgskole, vennskap og livsvalg. Vi presenterer kokken Ketil Larsen på Elverum som er et oppkomme av energi. Denne skolen har også kjøpt filmfestivalen Movies on War, og ansatt en festivalsjef. Vi snakker film med Øystein Egge. Dette og mye mer i det 52-siders magasinet.