Kjøkkenleder som ser elevene

En planlagt tur til Bømlo i november måtte avlyses på grunn av korona-utbrudd på skolen i vest. Nå må vi nøye oss med en telefonsamtale med den erfarne kjøkkenlederen ved Bømlo folkehøgskule, Irene Dybsland (60).

For Irene har vært med på hele reisen, fra skolen startet opp som Olavskulen i 1983, 22 år gammel, hele 37 år har det blitt. Det er en særdeles positiv dame jeg har på tråden, som sier det er fantastisk å gå på jobb fremdeles, og jeg tror på henne. – Ingen dager er like, og det er så mange flotte ungdommer å bli kjent med. Og vi som jobber på skolen deltar alle i det sosialpedagogiske arbeidet. Det er ikke noe adgang forbudt-skilt å se på dette kjøkkenet. Det er viktig for oss å se elevene og å være åpne for en samtale. Dette får vi tilbakemelding på gjennom skoleevalueringen at er viktig for mange av de unge.

Nå er de midt i pandemien, og elevene har ti dagers karantene etter juleferien. Ved bordservering sitter de husvis. Noe ekstraarbeid er det, men kjøkkenlederen klager ikke.

– Hva er viktig for deg i ditt arbeid som kjøkkenleder?

– Det er å legge opp til et sundt og næringsrikt kosthold som elevene liker. – Det er som å gå opp til eksamen hver dag. Vi har en kasse i matsalen hvor elevene kan komme med ønsker, det synes vi er hyggelig. Det beste de får er taco. Vi kjører ikke fredagstaco, men søndagstaco. De blir visst aldri lei av å spise denne latinamerikanske retten, smiler hun.

– Vi prøver å lage mat i de unges sjangre, men er også opptatt av tradisjonsmat. All mat lages fra bunnen – og elevene er veldig fornøyde.

Skolen er Miljøfyrtårnsertifisert så en viss prosent av maten/råvarene de bruker må være økologiske. Innkjøpene gjøres stort sett gjennom Asko, men laks kjøper de lokalt. De kjøper også noe Fairtrade, men hun sier at utvalget til Asko der er litt dårlig.

Mandag er kjøttfri dag, mens fisk serveres to dager i uka. Sist år var det hele 25 som valgte   vegetarisk og 2-3 veganere. Denne maten settes på eget buffetbord. Elevene betaler ikke noe ekstra for dette.

–  Og hva er det du liker best å spise?

–  Jeg bor jo her på Bømlo ved havet, så jeg er veldig glad i fisk – men liker det meste. Variasjon tror jeg på.

–  Og hvilke aktiviteter står på menyen i fritida?

– Jeg har en mann som er pensjonert lærer – vi gjør en del fosterhjemsarbeid sammen, og har en fosterjente hos oss. Ellers elsker jeg naturen – og tar inntrykkene rett inn uten lydbok eller musikk. Jeg er glad i å fiske – da tar jeg båten ut, slår av motoren, og lar det flyte. Ellers blir det en del lesing, gjerne krim, avslutter den positive kjøkkenlederen på Bømlo.

Øyvind Krabberød