Slutter i folkehøgskolen

Mona Økland (64) har bestemt seg for å gå av med pensjon etter dette skoleåret, og trer da tilbake fra rektorstillingen ved Sunnhordland folkehøgskule. Hun kom til folkehøgskolen på Halsnøy som lærer i 1993. Tidlig på 2000-tallet gikk hun inn i rektorrollen. Etter et lite intermesso med studier og som lærer i videregående skole på Østlandet har hun vært skolens trygge anker siden 2008.

Til avisa Kvinnheringen forteller hun at det blir vemodig å ta farvel med skolen. Hun har vært glad i jobben og skryter veldig av den gode staben hun har fått lede ved folkehøgskolen. Stillingen er nå utlyst.

Solbakken folkehøgskole på Skarnes er også på jakt etter ny leder. Harald Thompson Rosenstrøm (34) kom til skolen i Sør-Odal kommune i 2017 og har vært rektor der i fem år. Han er utdannet skuespiller ved Moscow Art Theatre School i Russland og har bla. jobbet som skuespiller på Kunstnerteateret i Moskva. Han har teater- og filmerfaring fra Russland, Frankrike og Norge. Nå har Harald søkt stillingen som teatersjef ved Oslo Nye Teater – og konkurrerer med 22 andre søkere til stillingen.

ØK