Åsane: Utfordrer elevene med nye smaker

Ørjan Teigland (43) er kjøkkensjef ved Åsane folkehøgskole utenfor Bergen. Nå kjenner han at han har landet etter å ha jobbet på hoteller og restauranter og de siste ti årene som selger i storkjøkkenbransjen. Snart har han to års erfaring i sin folkehøgskolejobb.

Jeg må si jeg har det bedre og bedre i denne stillingen – ettersom jeg stadig forstår bedre hva folkehøgskole er. Det er flott med elevkontakten. Det å se ungdom komme med blikket senket ved skolestart og så gå ut med hevet hode etter et skoleår er jo stort. Det er flott å være med på den reisen, smiler kjøkkensjefen.

Hva vil du si du legger vekt på når du skal lede et folkehøgskolekjøkken?

Vi ønsker å ha en stor variasjon fra klassisk norsk mat til mer spennende restaurantmat. Vi vil gjerne gi elevene deres favorittretter, men prøver å balansere. Vi skal bidra til et godt kosthold, og gjerne utfordre elevene til å prøve nye smaker. Vi oppmuntrer dem til å spise det som de kanskje tror de ikke liker. Men Ørjan tar det ikke så tungt om det iblant kommer en pizzabil på tunet. Det er greit at ungdom ønsker seg pizza, men vi skal friste med spennende og god mat fra folkehøgskolekjøkkenet. Spør vi elevene hva de vil ha er det pannekaker, pizza og våre egne vårruller som kommer på pallen, innrømmer kjøkkensjefen.

Ved Åsane kjører de matpakkelunsj en dag i uken, ellers er det varm lunsj som serveres. Måltidene bygges helst opp som buffeter. Da kan kjøkkenet servere det de mener er en riktig kombinasjon. De er veldig bevisst på å servere en meny med stor grad av sunnhet.

Målet er å bruke opp det som er av rester. Men det blir til nye retter – det skal ikke oppleves som resteretter.

Kjøkkenet har et kostøre å forholde seg til, men prøver å være kloke på innkjøp. Det skal helst være kortreist, ikke hentet fra andre siden av kloden. Det siste prosjektet er å opprette en urtehage hvor de kan bli selvforsynte etter hvert.

Dette året er det ingen veganere ved skolen. Men de legger til rette for spesielle behov – dietter og allergier. Det er alltid et vegetarisk alternativ. Ingen betaler ekstra for vegetar eller spesialdiett.

Fisk serveres i snitt to ganger i uken. Jevnlig serveres også en vegetarisk grønn meny. Da gjør de litt ekstra arbeid i å servere mange ulike retter. Ørjan forteller at de er blitt flinkere til å bruke mer linser og bønner for å redusere kjøttforbruket. Det kan også gjøres med å servere rikelig med innbydende grønnsaker, understreker han.

Når ikke trebarnsfar en er på jobb er han aktiv utøver av frisbeegolf. Det blir et par ganger i uka – selv i den kalde årstiden. Og bergenseren har kort reisevei til jobb fra Frekkhaug noen «steinkast» fra skolen.

Tekst og foto: Øyvind Krabberød