En hvit mann med kort mørkt hår og skjegg ser i kamera. Han smiler med øynene. Han har på seg en mørkeblå skjorte som er litt åpen i halsen, og et par raske solbriller hviler på hodet.

Thor Olav Paulsen tar med seg allsidig kokkeerfaring inn på kjøkkenet på Fjordane Folkehøgskule. Foto: Øyvind Krabberød

Fra fransk kjøkken til folkehøgskole

Thor Olav Paulsen (34) er nyansatt kjøkkensjef ved Fjordane folkehøgskule. Sunnmøringen fra Vanylven begynte i januar ved skolen på Nordfjoreid. Med seg i bagasjen har han erfaring som forpleiningssjef på forskjellige båter – havforskning, fiskeri og olje. Han har også jobbet i restaurantbransjen, og har til og med tre måneders erfaring fra Michelin-restaurant i Frankrike.

– Hvorfor søkte du jobb i folkehøgskolen?

– Med små barn så ble det behov for å være mer hjemme. Dessuten liker jeg den spesielle kontakten en får med elevene. Jeg er alltid åpen for en prat – det er mange som trenger å bli sett, noen mer enn andre. Her føler jeg at jeg får være til hjelp på en annen måte en da jeg jobbet på skip. Her kan jeg spørre om de har det bra, sier kjøkkensjefen

– Har du noen visjoner for hvordan du vil drive kjøkkenet?

– Vi skal produsere mer mat fra bunnen. For eksempel lage opp kjøttkaker. Brød baker vi selv hver dag pluss boller og focacia til supper. Vi skal også øke den økologiske andelen. I dag har vi et kostøre på om lag 70 kroner pr elev.

Kjøkkenet er Debiogodkjent til bronse – melk, frø, mel og frokostblanding er økologiske produkter.

De serverer fisk to dager i uka – en andel de tenker å øke. Thor Olav forteller at det er fint å få elevene til å spise mer fisk. Fisk i form er en måte å få det til på. En utgave med chilli har blitt særlig populær. Fersk fisk får de fra Måløy. Ellers går det mye i husmannskost.

– Elvene spiser det meste – kjøkkenet serverer sjelden pizza – det får de nok av på egenhånd, humrer han.

Urter, hvitløk og salat dyrkes de selv på skolen. Syltetøy og saft kjøpes lokalt. Gulrot får de også fra en gård i nærheten.

Dette året har de hatt én veganer og elleve vegetarianere av totalt 94 elever. Paulsen synes det er fint å komme på kurs og hente inspirasjon til veganske retter.

– Hva liker du selv best av mat?

– Jeg liker alt mulig – kjøttkaker, karbonader, potetball, fiskeboller …

– Og på fritida?

– Da er jeg hjemme med ungene. Og så spiller jeg en del data – og er ellers en alminnelig kjedelig type, smiler han.

Vi ønsker lykke til videre!