SKAP-Mandal

Bygger skaperverksted
I det åpne tomrommet etter nattklubben Soldekket, skal det gjenoppstå et skaperverksted i regi folkehøyskolen SKAP.

MANDAL – Her skal det bli et skaperverksted, eller maker-space, der elever skal kunne bygge prototyper. Her skal de kunne utfolde seg med alt fra enkel klipp og lim til bruk av laserkutter og 3D-printer, sier assisterende rektor, Hanne Christine Seyffarth-Fuglestveit til Lindesnes.
Hilde Elisabeth Tallaksen
styreleder SKAP

Verkstedet som i første omgang skal brukes av elever ved SKAP, er en såkalt FabLab.
FabLab har utspring fra Massachusetts Institute of Technology (MiT), og er nå et globalt nettverk av rundt 100 verksteder. I følge rektor ved SKAP er det kun en folkehøyskole til i Norge som har satset på denne typen verksteder.
   – Tanken er at også andre som ønsker skape noe skal kunne ta det i bruk. Håpet er at det skal bli et kreativt samlingspunkt, sier rektor Ann Birgitte Tveiten.
Den siste uka har et dugnadslag av rundt 16 foreldre fra MK stått for rivning av inventaret på Soldekket; som var Solborgs nattklubb i en årrekke.

– Vi er utrolig takknemlige for den jobben de har gjort for oss her. Etter at de svarte platene ble fjernet, oppdaget vi hvor lott og lyst rom dette kommer til å bli, tilføyer Hilde Elisabeth Tallaksen, styreleder i SKAP.
Klippet fra avisa Lindesnes