Benedicte Hambro

Kjempesøkning til folkehøgskolene fortsetter

Interessen for å søke folkehøgskole ser stadig ut til å være glødende. Pr 1. februar var det kommet inn 10.480 søknader mot 10.123 på samme tidspunkt i 2017. Det er en økning på 3,53 prosent.

På Ringerike folkehøgskole setter de også i år søknadsrekord pr 31. januar.

– Gjennomsnittet av mottatte søkere innen 31. januar de ni siste årene er 158, i år har vi 206, og vi vet at det renner inn med søknader nå like før opptaket begynner 1. februar, sier hun.

Aldri før har så mange søkt skolen vår, sier Benedicte Hambro, som sitter med søknadene.

Tar opp 125 elever

De skal ta opp 125 elever fordelt på åtte linjer.

– Ekstra morsomt i år er at den nye linjen Utøvende musikk har mange søkere på lik linje med dans, multisport, design & fashion, stand up & revy og visual arts. Som vanlig får musikal flest søkere og i år er Global solidaritet en meget god nummer to.

– Hvorfor tror du folkehøyskolen er så populær?

– Søknadene viser et gjennomsnitt av norsk ungdom som er reflekterte i sine valg og ønsker et år for å finne ut hvem de er etter 13 års skolegang. Mange gleder seg til et år uten karakterer og stress, der de kan fordype seg i noe de virkelig liker å gjøre.

Ringerikes blad/ØK