Bereist kjøkkensjef som har landet i Lofoten

Svenske Nils Blom (42) er kjøkkensjef på Lofoten folkehøgskole. Et kjøkken som har opparbeidet seg et veldig godt rykte. Med hotell- og restaurantutdannging fra Sverige og oppvekst i Härnösund nord for Sundsvall, har han på ekte vagabondvis satt kursen ut i verden.

Til folkehøgskolen i Kabelvåg kom han for fem år siden, og kjøkkenet har han ledet siden februar. – Ja vi har et godt kjøkken og er godt organisert – vi trenger ikke finne opp hjulet igjen. Nils er ikke opptatt av å være sjef, men å bygge et godt team med mye kunnskap på kjøkkenet. – Vi er ulike typer og ikke avhengig av å være toppstyrt. Her lager hver enkelt det man er trygg på – man får gjøre «sin» greie – og det er rom for å være spontan.

Men noen rammer har de – kjøkkenet er svært vegetarisk. De serverer vegetarmåltider 3-4 ganger i uka, fisk to dager og har kjøtt én gang i uka – men de kaller det aldri vegetarisk.

Av elevgruppa på 100 elever er det i år fire veganere, noen med allergier, resten spiser fisk. Det er nær 40 elever som ikke spiser kjøtt. De har også en helt «grønn» uke. Da forklarer de utdypende hvorfor – og det går veldig bra. De opplever lite klaging. I år har de klart å senke kostøret med 1 prosent selv om matprisene har steget med 10-15 og 20 prosent.

30 prosent økologisk

De har gått ut av den økologiske Debio-sertifiseringen. Men Nils forteller at de er bevisst på hva de handler. I dag er prosenten av økologiske innsatsmidler 30 prosent. De får korn, müsli og annet fra Norganic og kjøper en del økologisk fra Røros meieri. Elg og lam får de lokalt i Lofoten. Grønsaker er det vanskelig å skaffe lokalt, det blir også veldig dyrt.

Toro har ingen plass på kjøkkenet på folkehøgskolen. De produserer alt fra bunnen. Brød og knekkebrød lager de selv – hjemmelaget! Hummus og bønnepostei lages til pålegg. Frokost severes med mye grønnsaker og nøtter.

– Og hva spiser elevene helst?

– Pasta er en vinner! Men de er glad i couscous og bulgur, mathavre og fisk – blant annet.

– Og hva spiser du helst selv?

– Jeg er veldig glad i fisk og skalldyr. Det er en luksus å få spise det i Lofoten.

Nils Blom forteller at de er heldige som har en veldig god sommersesong som sommerhotell – det gjør det lettere å ha den staben de har. De omsetter bra og det gir penger til hele driften.

Globetrotter

Nils Blom er en bereist herremann. Han har vært kjøkkensjef på ti ulike steder – i inn og utland. Australia, Portugal, Marokko, Stavanger, Geiranger og ikke minst Sverige står på lista. Nå har han vært seks år i Lofoten med sin kone Lisa og datteren. Lisa er nå også assisterende rektor ved folkehøgskolen. Nils forteller at han var skeptisk til å jobbe på en skole i starten, men at det er flott å jobbe på et sted hvor maten lages fra bunnen og hvor det er mer familievennlige arbeidsforhold og mulighet for sommerferie.

Men før de kom til Lofoten jobbet de svært hardt i Sverige – der de drev en Herregård sammen.

– Vi jobbet altfor mye, og ønsket oss nærmere naturen. Da tok de med datteren på fire og landet på Nyvågar i Kabelvåg – et Classic Norway hotell. – Nå har det blitt seks år i Lofoten. Lidenskapen for surfing kan holdes ved like her, og når anledningen byr seg blir det også rom for langrenn, fiske og fjellturer, avslutter en glad og optimistisk kjøkkensjef.

Øyvind Krabberød