Ny bok og folkehøgskolejubileum i Austre Moland – Arendal

Folkehøgskoleforbundet var til stede i Austre Moland kirke da 150-års jubileet for folkehøgskolen som ble startet av Ivar Fløistad og Viggo Ullmann på Skjulestad ved Arendal ble markert 1. oktober.

Arrangementet som var initiert av historielaget og forfatteren Jan Kløvstad ble en fin markering. Det var korsang og tilbakeblikk på historien gjennom flere innslag.

Jan Kløvstad er nordenentusiast, historiker, politiker og en svært produktiv forfatter. Hans siste bok om folkehøgskolen i Austre Moland og senere ved Landvik i Grimstad er et smykke av en bok om den tidlige folkehøgskolebevegelsen og den kampen man sto i – grundtvigianere mot pietister. Boka som heter – Gjennom hjertet til hjernen – Om folkehøgskolen, Viggo Ullmann, Ivar Fløistad og N.F.S. Grundtvig er en revidering og fornyelse av boka Ild, begeistring og varme som han ga ut i 2000.

Det er spesielt sterkt å følge Viggo Ullmann i hans kamp for å starte folkehøgskole, og den motstand han møtte fra omgivelsene – stat, amt og deler av kirken – pietistene. Det er virkelig et flott forskningsarbeide Ivar Kløvstad har gjort i arbeidet med denne boka.

Vi kommer tilbake til en anmeldelse av boka i neste utgave av magasinet.

Vi må virkelig rette en stor takk til Ivar Kløvstad for det arbeidet han har nedlagt for å få denne boka i havn.

Øyvind Krabberød