Stadig god søkning til folkehøgskolene

Publisert/Oppdatert

Norske folkehøgskoler er stengt resten av skoleåret. Det er dramatiske tider for skoleslaget. Nå er det nettbasert undervisning som gjelder, noe som er langt unna det elevene så for seg ved skolestart. Midt i denne usikkerheten holder søkningen for neste skoleår seg på et høyt nivå.

Sanksjoner i folkehøgkolen

Publisert/Oppdatert

Det er mange bort- og utvisninger ved norske folkehøgskoler hvert år. Ikke alle som starter på et folkehøgskoleår takler det nye skolelivet og mestrer ikke å innordne seg i de rammer og regler som gjelder. La oss slå det fast - dette er et vanskelig landskap å orientere seg i. Det er mange hensyn å ta. Det er medelever, skolens rykte, skolemiljøet etc.

Fana: Tenker miljø og reduserer kjøttforbruket

Publisert/Oppdatert

Mats Olsen Holberg (39) har landet i folkehøgskolen, på Fana folkehøgskule i Bergen. Her har han styrt kjøkkenet som sjef i to år. Nordlendingen fra Myre i Vesterålen har god erfaring fra ti år i restaurantbransjen og siden ti år som ferskvaresjef i ulike butikker.

Topp og bredde i folkehøgskolen

Publisert/Oppdatert

Leder i magasinet Folkehøgskolen, nr 5 2019, som snart er ute. Det produseres mye flott håndverk og ulike kunstneriske uttrykk i norsk folkehøgskole. Det bobler av teateroppsetninger, danseopptredener, revyer, standup-forestillinger, utstillinger og vernissasjer med grafikk, collager, skulpturer, foto, malerier tegning etc. Vi er oppriktig stolt på folkehøgskolens vegne.

Ny utgave av magasinet Folkehøgskolen ute

Publisert

Da er et nytt nummer av Folkehøgskolen ute. Her får du 52 sider med folkehøgskolestoff, pedagogikk, innspill, politikk, kulturstoff, debatt, elevstemmer og mye mer. - Elever ved Arbeiderbevegelsens fhs slår et slag for kroppspositivitet - Skolenes frihet diskuteres - Debatten om sosialpedagogisk arbeid i folkehøgskolen går videre - Portrettet med Turid Ulven som har skrevet masteroppgave om folkehøgskole God lesning!

Skjeberg folkehøyskole med fredsprosjekt mot atomvåpen

Publisert/Oppdatert

Linjene Grafisk design og Filmproduksjon skal til Japan på linjetur. Et av stedene som skal besøkes er fredssentret i Hiroshima. I den forbindelse har alle elevene på skolen i fellesfag brettet 1000 papirtraner.

Stanghelle til Vonheimstemnet

Publisert/Oppdatert

Redaktør Harald Stangehelle i Aftenposten er hovedtalar under Vonheimstemna søndag 27. august. Han skal snakke om journalistikk i løgnens tidsalder.

Generasjon prestasjon

Publisert/Oppdatert

Forskning viser at det blant barn og unge har vært en økning i psykiske plager de siste årene. Selv om det hevdes at det i dag bare er mer oppmerksomhet rundt dette, og at leger og psykologer i større grad sykeliggjør det som tidligere ble sett på som ganske naturlige utfordringer med det å være ung, og rett og slett; å være menneske.

– Vi lærer dømmekraft på sløyden

Publisert/Oppdatert

Paul Otto Brunstad på skolekonferanse påNansenskolen:

Barn av konkurransestaten

Publisert/Oppdatert

Nansenskolen på Lillehammer, med rektor Unn Irene Aasdalen i spissen, arrangerte skolekonferanse i samarbeid med Utdaningsforbundet 10. til 11. mai. Det var et kobbel av gode forelesere som skulle svare på konferansens overskrift: Mellom tillit og kontroll. Generasjon prestasjon - Hvor blir det av barndommen? Det var 40 deltakere som fulgte konferansen.