Ringerike: Har fått drømmejobben

Kjøkkenleder ved Ringerike folkehøgskole i Hønefoss, Kjetil Viken (52), er svært fornøyd med å ta en sving inn i folkehøgskolefolden. Han startet opp ved årsskiftet 2022 og har rukket å bli glad i hverdagene på kjøkkenet.

Som 17-åring dro han til hovedstaden for å bli kokk. Det ble mange år i hotell- og restaurantbransjen – blant annet ved Klekken og Sundvollen hoteller, og de siste 17 årene var han kjøkkenleder ved Nova rehabiliteringssenter.

– Hvorfor søkte du deg til folkehøgskolen?

– Jeg hadde en kollega som tipset meg om den ledige jobben. Jeg ønsket større grad av trygghet, bedre tid og et mer familievennlig liv. Det har blitt dårlig med frihelger gjennom alle disse årene.

Nå er han veldig glad for å jobbe tett på ungdom. – Det er fantastisk og en stor glede, det er rett og slett energigivende, sier

en svært positiv og fornøyd kjøkkenleder.

– Det første året her har jeg hatt mye fokus på kjøkkenet, men nå ser jeg fram til å være tettere på dem vi skal lage mat til. Det er viktig å se det hele mennesket, understreker Viken.

Økologisk bevissthet

De er offensive på Ringerike folkehøgskole. Skolen er miljøfyrtårn, har bronse-merket til Debio og har et hårete mål om å bli det beste folkehøgskolekjøkkenet.

De er selvforskynte med økologiske brød, og maten lages fra bunnen. Fisk serveres en dag i uka, vegetarisk en dag, ellers serveres rikelig med frukt og grønsaker. Lunsj serveres i ukedagene – det er rester og salatbuffet.

– Vi kjøper inn mye økologisk – syltetøy, melk, ost, tørrvarer og varm drikke. Vi har også en hel del Fairtrade-produkter.

– Ellers går det mye i norsk husmannskost, men vi tar turer innom Italia og Asia – blant annet. Det skal være sunn mat, og vi holder oss til de helsefaglige rådene – ¼ del ris, pasta, poteter, ½ del grønnsaker og ¼ del kjøtt/fisk.

De har en egen buffet for vegetar og vegan.

En liten kjøkkenhage er også anlagt – med drivhus, som er et fint tilskudd til kjøkkenet og som også involverer elevene. Her er det lærer Karine Risnes som er primus motor.

På kjøkkenet er de fire kokker pluss en lærling – to institusjonskokker og to restaurantkokker. Kjetil er så fornøyd med valget sitt at han sier: – Jeg er kommet for å bli – så de må nok leve med meg i 17 år framover. Vi har et flott arbeidsfellesskap – og jeg har supre kolleger, sier Kjetil Viken.

– Og hva gjør du på fritiden?

– Jeg går på ski, liker å være ute og fiske, sykler, leser bøker og går turer. Barna er ute av redet, men vi har en liten jente vi stiller litt opp for – der vi bor i Haugsbygd ved Klekken, uten for Hønefoss by. Ellers smetter Kjetil inn og forteller at han også har en sønn som jobber som kokk på Svalbard, med catering, og de har levert varm mat til folkehøgskolen der siden oppstart.

Og til slutt: – Hva spiser du helst?

– Gi meg havreknekkbrød med Synnøve gaudaost og et glass havremelk! Ellers er jeg veldig glad i taimat, avslutter en svært optimistisk kjøkkensjef.

Øyvind Krabberød