Til minne om Stewe Claeson

Det er med stor sorg vi mottok nyheten om Stewe Claesons bortgang. Fra1994 til 2007 var han rektor på Nordiska og ledet skolen med engasjement og sterk kjærlighet til folkeopplysningen og dens frihet.
I Stewes tid som rektor fikk skolen den nordiske kulturprofilen skolen har i dag.

Stewe var aktiv i offentlig utdanning både i Sverige og resten av Norden gjennom hele sin karriere.

Han var en stor forsvarer av verdien og identiteten til folkehøgskolen og en verdsatt foreleser ved andre folkehøyskoler. Stewe beskrev den særegenheten til videregående skole som «hundheten» til videregående skole. Uansett størrelse eller utseende på en hund, vet alle at det er en hund. Alle folkehøyskole har en viss fellesskapsfølelse og en unik mulighet til å «lære noe om livet».

Ifølge Stewe er en tid på folkehøyskole en lang øvelse i demokratiet. I folkehøgskolens rolige omgivelser står samtalen og menneskemøtet i sentrum på en naturlig og gjennomgående måte.

Etter å ha pensjonert seg i 2007 kunne Stewe vie seg til sin andre store lidenskap, nemlig skriving.

Det føles veldig trist at Stewe ikke kommer til Nordiskas 75 års jubileum 28. april.

1 april 2023, Karin Langeland – rektor Nordiska folkhögskolan

——————————–

Stewe Claeson var nordist og norgesvenn. Vi intervjuet han i magasinet Fokehøgskolen i 2014.

Se portrettintervjuet: https://www.frilyntfolkehogskole.no/app/uploads/2018/02/Folkeh%C3%B8gskolen_4_14_web-siste.pdf

Stewe Claeson var en høyt skattet forfatter og oversetter. Han oversatte mange norske forfattere til svensk, blant annet Geir Gulliksen og Vigdis Hjort.

Claeson debuterte i 1969 med diktsamlingen «Semantica» og fikk sitt gjennombrudd med romanen «Pigan i Arras» i 1993. Hans siste roman kom i 2021 – «Antydnigarnas tid: Samtal under en förintelse».

Stewe Claeson ble 80 år gammel.

ØK