Internasjonal kokkekunst på folkehøgskolen

Med kokkeskole, studier i hotellfag og en master i culinary arts and business fra Luzern i Sveits, har Noah Kellerhals (33) inntatt kjøkkenet ved den nystartede folkehøgskolen i Stavanger – Stavanger Urban Folkehøgskole (StUF).

Han kom til Norge med sveitsiske foreldre som femåring, og vendte tilbake til moderlandet for å fordype seg i kokkekunsten og restaurantdrift.

Etter jobb i New York på en Michelin-restaurant, gikk veien tilbake til Stavanger som kjøkkenleder i Forsvaret – på Madla. Men da han så en annonse om ledig stilling på den nystartede folkehøgskolen – søkte han. Han forteller at han også kjente rektor Geir Bakken fra tidligere – han var lærer på steinerskolen da han var elev der – for mange år siden. Det å ha arbeidstid på dagtid betydde en hel del for ham i valget.

Nå lages maten fra bunnen med ingredienser som er så lokale som mulig. De samarbeider med en gård på Randaberg hvor elevene også kan være med. Spesielle grønnsaker kan bestilles for dyrking. Planen er også at de kan produsere en del selv.

Når det er økonomisk forsvarlig bruker de økologiske produkter, og prøver å holde kjøttforbruket på et lavt nivå. Fisk serveres to ganger i uka, kjøtt 1-2 ganger og vegetarmeny – 2-3 ganger i uka. Kostøret ligge helt nede på 40-tallet.

De har fire vegetarianere, en veganer, gluten og laktose allergikere. Han prøver å produsere så rasjonelt som mulig – og slå mye av dette sammen.

Frokost og kvelds settes fram av tilsynsærer. Lunsj serveres hver dag – mest mulig salat, suppe, pasta og rester.

– Hva liker elevene best?

– De er blitt veldig glade i fisk, laks som bakes på lav temperatur, og panert torskeloin (se oppskrift). Ellers er jo alltid hjemmelaget pizza og lasagne populært.

Selv er han veldig glad i det italienske kjøkken, familien kommer fra den tyske delen av Sveits, men har et sommerhus i den italienske kantonen i sør. – Jeg kommer langt med parmesanost, en god olivenolje og balsamicoeddik, smiler han.

Noah ser også fram til å bidra i undervisningen – med matdelen på en linje med mat og urbant landbruk. Mulighetene er mange på en folkehøgskole som StUF,

– Og hva gjør du på fritida?

– Det går mye i sport – fotball, padl og tennis. Ellers en hel del fiske og natur.

Nå planlegger nygifte Noah bryllupsfest i Sveits i sommer. Vi takker for praten og ønsker til lykke!

Tekst og foto: Øyvind Krabberød

————————————-

Noah deler en fiskeoppskrift som er en favoritt

Panert torskeloin med ovnsbakte poteter og rømmedressing

400g torskeloin

2 dl cornflakes

2dl nøytral olje

Salt og pepper

En boks rømme

Gressløk

1/2 sitron

1kg potet

Fisken

Marinere torsken med olje. Knus cornflaksen og blande med salt og pepper. Dekk deretter torsken på begge sider med cornflakes mixen. Deretter legge på stekebrett. Varme på 150 grader i ca 10 min. Til torsken begynner å flake seg.

Poteter

Del poteter i store båter. Marinere olje, urter og salt. Bake i ovnene 180 grader i ca 45 min til potetene får en gylden farge.

Rømmedressing

Bland rømme med en halv sitron. Kutt noe gressløk om du har sammen med salt og pepper.

————————-