Gir seg etter et langt liv i folkehøgskolen

Etter 28 år som rektor ved Toneheim folkehøgskole, har Jon Krognes (64) bestemt seg for å tre tilbake. Siden starten i 1995 har han hatt loset over 3.500 elever gjennom folkehøgskolen på Hamar.

Før han kom til Toneheim var Krognes i fire år rektor på rockeskolen Trøndertun folkehøgskole. Krognes er utdannet i klassisk gitar ved Norges musikkhøgskole, men la tidlig bort gitaren til fordel for undervisning og lederjobb. Han begynte sin folkehøgskolekarriere som musikklærer og leder for musikklinjen ved den svensk-finske folkehøgskolen i Haparanda, der han måtte undervise på svensk og finsk.

De siste årene har Jon vært plaget av en autoimmun sykdom – som fungerer dårlig sammen med stress. – Jeg trives med elevene og vil være med i det som skjer, det klarer jeg ikke på samme måte lenger.

Avskjedsforestilling

Rektoren forteller om en skolens time han hadde med elevene sist vinter. Der han spurte; Hva gjør oss verdifulle som mennesker – mitt i prestasjonsjaget. – For første gang i min karriere laget jeg en vise – En helt vanlig dag? – En elev spurte om å få lage et korarrangement til visa. Det ble en sang på avslutningsforestillingen, med bilde av Jon på «kanten av stupet» – det ble en flott avskjed, smiler Jon.

Jon Krognes har vært en aktiv og synlig mann i folkehøgskolelandskapet. Han satt i styret for Informasjonskontoret i fire år og mange år i økonomiutvalget. Han har også i en årrekke representert folkehøgskolene i arbeidsgiverorganisasjonen Virke.

Rektoren har også hatt en tydelig stemme i spaltene i dette magasinet. – Jeg er ingen kunstner med ord, og kan buse litt ut – og kan være mer krass enn jeg egentlig mener. Sist med kommentarer til NOUen. Men jeg har en bekymring nå etter framleggelsen – at vi blir tvunget til å «måle og veie» elevene – også de økonomiske konsekvensene av forslagene som kom med utredningen.

Toneheim er iblant blitt beskylt for å være i overkant opptatt av prestasjoner og for å hjelpe ungdom på karriereveien, være elitistiske. Men Jon Krognes understreker at folkehøgskolen har noen grunnleggende verdier. – Vi skal jobbe med å utvikle mennesket, ellers blir alt bortkastet. Vi har hatt plass til ulike mennesker på Toneheim – og er på ingen måte homogene. Vi er litt rare – både elever og ansatte her på skolen, humrer Jon.

Systematisk rektor

Jon Krognes er kjent for å være systematisk i sin rektorrolle, og for sin interesse for økonomi – han håndterer gjerne store regneark. – Jeg er interessert i å få ting til å fungere – handle rett, det er for å gjøre gode ting. Når elevene har fått med seg det som har blitt sådd gjennom skoleåret – da er de klare for å veien videre, understreker han.

Rektoren har et par ganger tatt en lengre pause for å puste ut, men innrømmer at det har vært lange arbeidsøkter – og at han nok har rikelig med timer på «overtidskontoen».

Nå venter en annen hverdag på den erfarne lederen. – Jeg tror det blir bra, men kommer nok til å få sosial abstinens – jeg er vant til omgås mange mennesker og ha elvene rundt meg. Jeg kommer til å savne salsakursene jeg har holdt – og elevene som hjalp meg.

Han skal fortsette å bo på Hamar. – Kona gleder seg til at jeg går av – hun er fem år yngre. Nå skal det bli god tid til å lage middag hver dag. Og så skal jeg jobbe litt som mental trener for bilsportforbundet – det blir også plass til praktiske gjøremål hjemme og på hytta – og ikke minst tid med barnebarna, avslutter Jon Krognes.

… før han legger til; håper ikke den nye rektoren likner på meg – skolen trenger noe annet nå.

Tekst og foto: Øyvind Krabberød