Kommer: «Danningsreisa» – en podkast om folkehøgskolepedagogikk

Første november 2023, på Tillitsvalgtkonferansen, lanseres folkehøgskolenes nye podkastserie «Danningsreisa»! Dette er en podkast av og for folkehøgskoleansatte, og er både underholdning og en ressurs for lyttere som er interessert i folkehøgskole og reising. Prosjektgruppa har siden nyttår jobbet iherdig med å gjennomføre intervjuer med alt fra journalister og filosofer til folkehøgskolelærere. Sluttresultatet er en podkastserie som byr på læring, latter, refleksjoner og inspirasjon.

I hver av seriens åtte episoder intervjuer vi spennende mennesker i og utenfor folkehøgskolen, og får dypere innsikt i deres erfaringer og perspektiv. Podkasten tar for seg problemstillinger som hvordan vi kan gjøre utenlandsturene våre til reelle danningsreiser, og hvordan å ivareta danningsperspektivet i møte med andre kulturer.

I serien utforsker vi hvordan en god pedagogisk og praktisk tilnærming ser ut, eller med andre ord, hva reisens pedagogikk er. Her får også NKFs bok om Reisens Pedagogikk nye bein å stå på, og blir satt i samtidens kontekst. Vi får gode tips om forberedelse, gjennomføring og etterarbeid med danningsreiser.

Vi har en lang tradisjon for danningsreiser i folkehøgskolen, som bidrar til innsikt og læring og skaper viktige kultur- og menneskemøter. I lys av at reduksjon i folkehøgskolenes reisevirksomhet kan bidra til å redusere våre klimagassutslipp, er det viktig at reisene våre har en merverdi utover det et opphold på skolen kan gi. Både for elevens skyld og for vår legitimitet. Vi ønsker å styrke arbeidet med turene våre og med danning, og hva er vel da bedre enn en podkast?

Under lanseringen på Tillitsvalgtkonferansen vil vi dessuten spille inn en live-episode, så her gjelder det å følge med! Dette vil du ikke gå glipp av.

Katinka Grane

I mellomtiden, ta en titt på hjemmesiden vår: www.danningsreisa.no. Her legger vi ut relevante artikler og ressurser, og etter lanseringen får du også tilgang til podkasten her. Du finner oss ellers der du vanligvis hører podkast.

Podkasten er laget i samarbeid mellom FHF, NKF og Folkehøgskolerådet. Den produseres av en prosjektgruppe bestående av Frida Isungset (Sogndal fhs.), Jakop S. Thomson (Sund fhs.), Henrik S. Grydeland (Solborg fhs.) og prosjektleder Geir Ertzgaard (Solborg fhs.), i tillegg til initiativtageren Einar Opsvik (FHF) og prosjektsekretær Katinka Grane (FHSR).

Katinka Grane,

Folkehøgskolerådet