Skal lede Follo-skuta

Anja Helene Stidahl (57) startet som rektor ved fylkeskommunale Follo folkehøgskole 1. august. Hun bor på Lillestrøm og er oppvokst i tidligere Skedsmo kommune. Nå blir det pendling til skolen i Vestby. Vi møtte henne i Mandal på kurs for nye ledere i folkehøgskolen – Folkehøgskoleuka. Stidahl har bred skoleerfaring – praktisk og i byråkratiet.

Hun er utdannet sløydlærer ved formingslærerskolen på Blaker og har en master i utdanningsledelse. Hun kommer nå fra en jobb i utdanningsdirektoratet. Tidligere har hun blant annet jobbet i oppvekstetaten med barnehager – i Oslo. Hun har også jobbet seks år hos fylkesmannen med tilsyn av skoler og med skoleutvikling.

– Nå gleder jeg meg til å bli kjent med organisasjonen – elever og personalet. Målet er å jobbe for å gjøre hverandre gode og få til en god utvikling sammen. For en skoleleder må det være en drømmejobb å være i folkehøgskolen, sier den nye Follo-rektoren

– … og hva liker du å gjøre på fritiden?

– Jeg er glad i å lage mat og så liker jeg hagearbeid – dyrke grønsaker. I år blir det blant annet poteter, rødbeter, grønnkål og løk, smiler Anja Helene Stidahl.

ØK