Lofoten: Opplever motvind for fotolinjene

Fotograf og fotolærer Peder Pedersen kom til Lofoten folkehøgskole i 1999. Han kom fra lærerstilling ved Hadsel folkehøgskole på Stokmarknes som ble nedlagt, og tok med seg alt fotoutstyr over til Lofoten hvor de startet opp fotolinje.

Jeg møter han i undervisningslokalene som er svært romslige. Det er rett og slett imponerende hva de har bygget opp. Her er utstyr for alt – mørkerom, studio, utstyr for repro, redigering, bibliotek – ja her mangler rett og slett ingenting.

Det ble suksess for den nye lina som på det meste hadde 48 elever – to linjer og to lærere – en proff/studio og en naturfotolinje. De var da like store som friluftslinjene.

Nå merker de nedgang og har én halvfull linje. Friluftslivslinjene har kompensert for nedgangen i foto – så for skolen som helhet går det bra. – Det går i bølgedaler, vi har hatt våre opp og nedturer for både friluftsliv og foto, men har heldigvis klart å holde oss oppe, sier Peder.

Han understreker at smarttelefoner, apper og sosiale medier har forandret måten folk bruker foto på – og at det også får konsekvenser for søkningen.

–  Det gode bildet er ikke så interessant lenger. Et foto var tidligere det bestandige. Nå er bildene blitt det flyktige. Elvene har også endret seg. De vil ikke bruke så mye tid på egne prosjekter. Vi hadde nok tidligere flere elever som luktet på fotografiet som karrierevei. Nå er de mer opptatt av å ha et fint år på folkehøgskole – og så er de veldig opptatt av sosiale medier og serier – da blir det mindre tid igjen til egne prosjekt.

–  Nå er YouTube blitt den store instruksjonskanalen hvor du kan lære det meste, du trenger kanskje ikke ta et år på folkehøgskole for å komme inn i fagfeltet. Men neste år vil vi satse mer også på film på et intro-nivå. Og vi jobber stadig med hvordan fotolinja kan utvikles videre og følge med i tiden.

Det har blitt et langt liv i folkehøgskolen for Peder Pedersen. Først tre år på Hadsel og så 24 år på Lofoten. Han opplever en stor endring i elevflokken. – Det er mindre rebeller – jeg savner den gruppen. Nå tar de ingen sjanser – alt skal være riktig. Kostnadene for å dumme seg ut kan være fatale – man safer, avlslutter Peder – som tross alt er optimist.

Tekst og foto: Øyvind Krabberød