Blikk fra kaikanten – Hurtigruta

Publisert

Det er farlig å beskjeftige seg med dagsaktuelle saker i ei spalte som dette. Spennet mellom deadline og publisering er en halv mannsalder, og på den tida kan ekteskap ha gått i oppløsning og nasjoner blitt ruinert. Derfor gjør man lurt i å holde seg til de evige anliggender, som for eksempel dødssyndene. Eller kapitalismens forfall. Eller en kombinasjon av begge deler?

Folkehøgskole nå og i fremtiden

Publisert/Oppdatert

Dr. theol Tor Aukrust holdt et foredrag på rektormøtet i 1967 med tittelen: «Dagens ungdom i morgendagens samfunn – en utfordring til folkehøgskolen». Han hevdet at tradisjonen fra Grundtvig og Bruun var mer gyldig enn noen gang, men at den måtte møtes av samtidas utfordringer.

Musikkanmeldelse: Kjetil Hallre ute med ny EP

Publisert/Oppdatert

De fire sangene som er samlet på EP-en «Oppover Nedoverbakke» er en del av et soloprosjekt hvor Kjetil Hallre skriver, arrangerer, synger, spiller (alle instrumenter!), og produserer låtene selv. En krevende øvelse, som er med på å gi akkurat det lydbildet og musikalske utrykket artisten ønsker seg. Kjetil, som tidligere har spilt i flere band blant annet i London og Madrid, er i dag en høyt verdsatt lærer ved Ringerike Folkehøgskole.

Optimistiske Dagsavisen melder om 24.000 elever på norske folkehøgskoler

Publisert

Dagsavisens journalist var særdeles optimistisk på folkehøgskolens vegne i sin artikkel i avisen 30. juli. De melder at 19 år gamle Tuva Dana er en av 24.000 unge som skal på folkehøgskole til høsten. De har mixet med søkere og endt opp med over tre ganger det som forhåpentlig blir de endelig tallene - i overkant av 8000 elever som gjester norske folkehøgskoler kommende skoleår. Det ligger an til særdeles gode tall for folkehøgskole når de tar imot høstens kull. Men neste år skal du se vi runder 24.000 :)

Familiekrønike: Hambro og Hartvig Nissen

Publisert

«Jo mindre pikene vet, desto bedre parti gjør de» Det var dristig å starte en pikeskole i 1849 når dét var holdningen blant de kondisjonerte. Det gjorde det sikkert ikke enklere at skolen forfektet en revolusjonerende pedagogikk.

Kronikk: Klimasatsing i folkehøgskolen

Publisert/Oppdatert

Dårlig tid. Både verden og folkehøgskolene må ta på sjumilsstøvler på veien til 2030, og et første steg kommer i planleggingen av skoleåret etter at koronapandemien rammet. Flere av folkehøgskolene har allerede vist vei når det gjelder å fylle begrepet bærekraft med et reelt innhold. Nå må flere følge etter i å omsette globale tanker til lokal handling. Dette skriver Brita Phuthi, internasjonal rådgiver i Folkehøgskolerådet, ogHans Jakob Walnum, forsker ved Vestlandsforskning, i en klima-kronikk i Vårt Land.

Åpner for innreise for utlendinger

Publisert/Oppdatert

I går ettermiddag ble det klart at regjeringen unntar studenter og folkehøgskoleelever fra innreiserestriksjonene. Det betyr at elever som bor i utlandet og som vil gå på folkehøgskole i Norge er velkommen til skolestart. Det er en gledelig nyhet som vi har ventet lenge på.

«Jeg har noe jeg vil dele!»

Publisert

Sik starter en tekst vi har fått tilsendt, som er skrevet av Michael Schøyen. Han har gått på en av landets folkehøgskoler i år, og skal være stipendiat skoleåret som kommer.  Det er en sterk og viktig tekst! Hvordan jobber vi aktivt mot rasisme i folkehøgskolen?

Globetrotter ved grytene på Skjeberg

Publisert

Sindre Engen (38) er kjøkkensjef og internatleder på Skjeberg folkehøyskole i Sarpsborg. Etter en globetrottertilværelse landet han i folkehøgskolen i 2012.

Jubler for støtte til Øyrekka folkehøgskole

Publisert

Fem års hardt arbeid har ført til at Øyrekka folkehøgskole er tatt inn i statsbudsjettet. John Arne Moen mener at det er et sterkt signal til både Frøya og den blå næringen. Men endelig godkjenning er dette ikke.