Gjennomslag for Stord folkehøgskule i statsbudsjettet

Publisert/Oppdatert

Det er jubel i Leirvik på Stord - Stord folkehøgskule får 5,1 millioner i det framlagte statsbudsjettet til oppstart høsten 2021. Fra 2022 skal skolen få 12,5 millionar kroner årlig, den nye folkehøgskolen blir godkjent for hele 125 elever. Skolen er et samarbeid mellom lokal industri og næringsliv.

Göta Vestlund er død

Publisert/Oppdatert

En bauta i nordisk og svensk folkeopplysning, Gösta Vestlund, døde 5. oktober - hele 107 år gammel. Vi hadde et prtrett med han i magasinet Folkehøgskolen nr 3 2018. Göstlund skrev en rekke bøker og var rektor ved tre svenske folkehøgskoler. Han hadde til og med sin egen festival - Vestlunddagene.

Åtvarar mot krise for demokratiet: Ønskjer ny maktutgreiing

Publisert

Leiaren av Makt- og demokratiutgreiinga frå 1998-2003, Dag Østerud, meiner det representative demokratiet har vanskeleg for å takla debatten på sosiale medium, og meiner dette fortener ei ny maktutgreiing.

Folkehøgskolelærer med praktverk: Europas Falker

Publisert

Jeg har fått et monster av en bok på pulten, nei et praktverk på hele 2,2 kilogram. Det er Stig Frode Olsen, lærer på fotolinjen ved Jæren folkehøgskule siden 2001, som står bak denne fantastiske boken om Europas falker. Elleve år med dedikert dypdykk og timesvis med fotografering, tålmodig venting og mange reiser, ligger bak bokverket. Olsen innrømmer at dette er heller dårlig butikk når det gjelder økonomi.

Venstre i Trøndelag pusher nye folkehøgskoler

Publisert

Rekordmange unge søker seg til folkehøgskoler. Nå trenger Norge Øyrekka folkehøgskole. Det mener Tove Eivindsen, gruppeleder for Venstre i Trøndelag.

Språkrådet: Tegnspråkprisen til Ål folkehøgskole

Publisert

Ål folkehøyskole og kurssenter for døve får tegnspråkprisen 2020 for innsatsen med å skape en tegnspråklig arena for både barn og voksne. Ål folkehøyskole og kurssenter for døve er en stiftelse som ble opprettet av Norges Døveforbund, og skolen åpnet dørene offisielt i mars 1974. Stedsnavnet Ål har fått et eget betydningsinnhold for tegnspråklige, både i Norge og i andre deler av verden. Ål representerer tegnspråk, kommunikasjon, identitet, tilhørighet, fellesskap og stolthet over eget språk og egen kultur.

Ny utgave av magasinet Folkehøgskolen ute

Publisert/Oppdatert

Gå høsten i møte med siste nummer av magasinet Folkehøgskolen. Sagatun, Norges første folkehøgskole, på Hamar, - renoveres for titalls millioner. Vi har tatt prosjektet i øyesyn. Turid Ulven møter Johan Lövgren til samtale om folkehøgskolens verdigrunnlag. På Arbeiderbevegelsens folkehøgskole på Ringsaker møtte nye lærere og ledere i folkehøgskolen til kursdager på Folkehøgskoleuka 2020. Arild Mikkelsen undersøker folkehøgskolen som demokratisk læringsarena, mens Brita Phuthi utfordrer oss i sin artikkel; Om institusjonalisert rasisme - og min og din rolle. Dette og mye mer i det 56-siders magasinet. God lesning!

CHRISTIAN TYNNING BJØRNØ SLUTTER

Publisert/Oppdatert

Daglig leder og sekretær i Folkehøgskolerådet, Christian Tynning Bjørnø (34) har sagt opp sin stilling etter snart tre år i Øvre Vollgate. Han kom inn i folkehøgskolen 1. februar i 2018 og runder av sitt arbeid i skoleslaget i desember. Nå går han inn i ny jobb med ansvar kommunikasjon og samfunnskontakt i et eiendomsselskap.

Se nordisk webinar

Publisert/Oppdatert

Nordiskt nätverk för vuxnas lärande (NVL) med nettverksgruppen «Bærekraftig utvikling» arrangerte 12. august et nordisk webinar om demokratisk dannelse, bærekraft og folkehøgskolepedagogikk. Geir Ertzgaard bidro inn i dette seminaret og det ble ledet av Brita Phuthi. Nå kan du få med deg opptak av webinaret her.

Store steg framover for Stord folkehøgskule

Publisert

Om alt går etter planen, så opner Stord Folkehøgskule dørene sine i august 2021. Stord ligg midt mellom Bergen og Stavanger, i hjarta av Sunnhordland. Skulen skal attpåtil ligge i Leirvik sentrum. Det vert ein urban folkehøgskule.