Utvalg vurderer å fjerne alders­poeng. Forsker advarer

Publisert/Oppdatert

Alderspoeng ved opptak til høyere utdanning kan stå for fall. — Vi må stille oss spørsmålet om vi virkelig skal endre hele systemet fordi det ikke fungerer optimalt for noen få prestisjeutdanninger, sier Nifu-forsker.

Læring og latter er ikke en motsetning

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskolerådet svarer i Aftenposten Si;D. Elever i folkehøgskole får lavere studielån enn studenter i dag. Det er ingen god ide å redusere det ytterligere. Studiefinansieringen bør heller økes slik at folkehøgskole ikke kun blir en skole for de rike, sier Anne Tingelstad Wøien.

Les magasinet Folkehøgskolen nr 4

Publisert/Oppdatert

Da kan vi presentere nummer fire av magasinet Folkehøgskolen. Det er i år 100 år siden Fridtjof Nansen fikk Nobels fredspris for sitt flyktninge arbeid i Russland og Ukraina - Unn Irene Aasdalen fra Nansenskolen gir oss et innblikk. Vi har vært på Rektormøtet, Folkehøgskoleuka og på kjøkkenkurs på Voss. På Svalbard møtte vi kunstlærer Stian Bringsverd Oslen som brenner for det klassiske uttrykket. Sogndal og Rønningen folkehøgskoler stakk av med de to første Folkehøgskolenes bærekraftpris. Arild Mikkelsen skriver om populisme og folkelighet, mens vi i serien pedagogisk hverdag får et innblikk i kampkunst og aikido. Inge Eidsvåg presenterer Christopher Bruun, skolemester og skolebygger, i serien pedagogiske inspirasjonskilder. Dette og mye mer i det 56-siders magasinet.

Angrepet viser hvor viktig det er å engasjere seg

Publisert/Oppdatert

Årets Oslo Pride fikk en brå slutt etter at to personer ble drept og 21 skadet da en 43 år gammel mann skjøt mot utesteder i Oslo natt til 25. juni. Det skeive miljøet ble hardt rammet av angrepet, som etterforskes som hatkriminalitet og terror.

Mangfold kommer ikke av seg selv

Publisert/Oppdatert

Midt under Pride-feiringen skjedde det: Skuddene utenfor London pub i Oslo, natt til 25. juni, drepte to mennesker og skadet 19. Det var et angrep på kjærligheten og var et grusomt og dypt rystende overfall på uskyldige mennesker. Det var et angrep på friheten til å elske hvem man vil.

Verdien av et folkehøgskoleår

Publisert/Oppdatert

Opptakssystemet må brukes for å redusere det store frafallet i høyere utdanning, og et folkehøgskoleår er lønnsomt både for eleven, for universitetene og høgskolene, for staten og for framtidige arbeidsgivere, skriver Anne Tingelstad Wøien på Khrono.no.

Lettvint forklaring fra IF på nedgangen i antall søkere

Publisert/Oppdatert

I år har vi for første gang på noen år en nedgang i antall søkere til folkehøgskolene etter flere år med vekst. Ingen vet helt hva nedgangen skyldes. I en slik situasjon synes jeg vi skal være varsomme med å gå ut offentlig med spekulasjoner.

Et folkehøgskoleperspektiv på: Populisme og folkelighet

Publisert/Oppdatert

Populisme blir brukt i dagens debatt som karakteristikk både av meninger og holdninger. Politikere og debattanter av nesten alle slag kan bli kalt populister, og merkelappen populist kan klistres på et vidt spekter av folk og holdninger, fra Donald Trump og Bernie Sanders til Trygve Slagsvold Vedum, fra stokk konservative evangeliske amerikanere til Rødt- sympatiserende.  Begrepet populisme er snart blitt tømt for innhold!

Folkehøgskolemann som brenner for klassisk kunst

Publisert/Oppdatert

Portrettintervju: Det er Svalbard i mai, jeg skal treffe Stian Bringsverd Olsen (41) fra Grimstad. En rolig sørlending som har lang fartstid i folkehøgskolen – som lærer, elev og stipendiat – og som er en kunstner som brenner for klassisk kunst.

Jobber hardt for ny folkehøgskoleetablering på Bolærne

Publisert/Oppdatert

Sindre Vinje jobber hardt for å starte ny folkehøgskole på Bolærne i Færder kommune – han er prosjektleder for gruppen som sterkt ønsker denne folkehøgskoleetableringen. Nå vil kommunen trolig stille en lånegaranti på 5,5 millioner kroner.