Vi er annerledesskolen i alt vi gjør, hvorfor ikke også i disiplinærsakene?

Publisert/Oppdatert

Sanksjoner i folkehøgskolen: Nå begynner livene igjen å normalisere seg, og jeg er ikke klar for å slippe temaet om brudd og sanksjoner som jeg mener er retningsgivende for skoleslaget vårt.

Første møtet i NOU-utvalget

Publisert/Oppdatert

For første gang på 20 år skal et utvalg lage en utredning om folkehøgskolene. – Vi ser at ungdom strømmer til dette skoleslaget. Derfor vil vi vite mer om hvordan dette tilbudet skal være i årene som kommer, sier kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby (V) om arbeidet som nå er i gang.

Ny utgave av magasinet Folkehøgskolen

Publisert/Oppdatert

Da er nok en utgave av magasinet Folkehøgskolen klar for trykk. Start lesingen her digitalt. I portrettet møter du Bjørn Hatterud som fikk Fritt Ord prisen for 2021. Han har skrevet kritikerroste bøker, er kulturskribent, kunstkritiker, musiker debattant og kurator - og elsker det smale og rare. Vi var på Folkehøgskoleuka på Fana folkehøgskule med spennende kurs og mer enn 100 deltakere. Vi tar opp igjen problematikken rundt sanksjoner i folkehøgskolen, Kristin Smith og Bjørn Olav Nicolaisen formidler sine sterke meninger om saken. Geir Ertzgaard reflekter rundt tausheten etter 22. juli - vi må ikke tie - oppfordrer han. Dette og mye mer i det 52-siders magasinet.

Bortvisning må ut av norsk folkehøgskole

Publisert/Oppdatert

Sanksjoner i folkehøgskolen: Hvorfor skal alt være smertefritt, vi går så ofte rundt de vanskelige sakene. Det er nettopp disse utfordringene som er viktige i det sosialpedagogiske arbeidet, sier Bjørn Olav Nicolaisen, rektor ved Namdals folkehøgskole.

Folkehøgskolerådet med innspill til statsbudsjettet

Publisert/Oppdatert

SPENNENDE BUDSJETTKONFERANSE: Statsminister Erna Solberg legger i disse dager siste hånd på neste års statsbudsjett i lag med blant andre kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby og forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim. Vi følger spent med og satser på gode tiltak for folkehøgskolene i 2022.

Friheten i folkehøgskolen er umistelig og hellig

Publisert/Oppdatert

Danske Ole Jensen spør – hva er det som gjør folkehøgskole til folkehøgskole, og sier blant annet: Hvis folkehøgskolen bare er noen spredte tilbud av hobbyaktig art, som ikke er bundet sammen av det som er felles, så er det ikke folkehøgskole. Det blir åndløst i stedet for et sted av ånd.

Folkehøgskoleuka: Impulser før nytt skoleår

Publisert

Endelig var det mulig å gjennomføre Folkehøgskoleuka i full bredde. Uka på Fana folkehøgskole er historie - fra søndag 8. til 12. august – var skolen vertskap for dette viktige arrangementet i frilynt folkehøgskole. Med over 100 deltakere totalt var det god stemning og mye input å hente.

Folkehøgskolene på Arendalsuka

Publisert

Folkehøgskoleforbundet i samarbeid med NKF (kristne folkehøgskoler) deltok for syvende gang på Arendalsuka – i uke 33. Det er tiende gang arrangementet finner sted. I 2019 besøkte 80.000 den sjarmerende sørlandsbyen, mens arrangøren dette året regner med noe lavere tall i år på grunn av pandemien.

Bøker: Inge Eidsvåg, I livets skole – rapport fra en avgangselev

Publisert/Oppdatert

Med en 400-siders kraftplugg av en bok serverer Inge Eidsvåg (73) med sin siste utgivelse, humanisme til å bli varm om hjertet av. Med 13 bøker og 6 essaysamlinger i ryggsekken, og et stort publikum, samles på mange måter trådene i denne boka: I livets skole – rapport fra en avgangselev.

Mandatet for ny NOU om folkehøgskolen klar

Publisert/Oppdatert

Fra Regjeringen - bakgrunn og utfordringer: Regjeringen mener at folkehøgskoler er en viktig del av mangfoldet i utdanningstilbudet. For mange unge mennesker utgjør et år på folkehøgskole en viktig og annerledes erfaring i tiden mellom videregående opplæring og videre utdanning eller arbeidsliv. Staten bruker om lag 1 mrd. kroner på tilskudd til folkehøgskoler i året og mer enn en av ti ungdommer tar et år på en av landets 80 folkehøgskoler. Folkehøgskolen tilbyr et bredt spekter av kurs på ulike fagområder, og skolene er eksamensfrie. Ved siden av læringen er også den sosiale dimensjonen en viktig del av folkehøgskoleåret. Til tross for at folkehøgskolene spiller en viktig rolle i utdanningstilbudet vårt, har vi lite systematisert kunnskap om innholdet og kvaliteten i folkehøgskolene og elevene som går der.