Mer om danning og folkehøgskolens oppdrag

Publisert/Oppdatert

Orker vi å høre mer om danning?  På denne lederplassen skal vi i alle fall gjøre vårt for å holde refleksjonsnivået rundt dette begrepet levende. Og vi trenger mer enn teoretiske refleksjoner – vi trenger praksis og gjennomføringskraft. Vi må sette oss mål, øve og utføre – det er her vi kan snakke om hva kvalitet er i folkehøgskolen. Vi må rett og slett ikke glemme danningsoppdraget.

Millioner til Sjunkhatten-prosjektet

Publisert

Fylkesrådet bevilger 4,5 millioner kroner til Fauna KF for å fullføre prosjektutviklingen for Sjunkhatten folkehøgskole. – Fylkesrådet ønsker med denne bevilgningen å hjelpe Sjunkhatten over forprosjektfasen slik at det er mulig å få statlig finansiering, sier fylkesrådsleder Elin Dahlseng Eide.

Lofoten: Opplever motvind for fotolinjene

Publisert/Oppdatert

Fotograf og fotolærer Peder Pedersen kom til Lofoten folkehøgskole i 1999. Han kom fra lærerstilling ved Hadsel folkehøgskole på Stokmarknes som ble nedlagt, og tok med seg alt fotoutstyr over til Lofoten hvor de startet opp fotolinje.

Ny bok og folkehøgskolejubileum i Austre Moland – Arendal

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskoleforbundet var til stede i Austre Moland kirke da 150-års jubileet for folkehøgskolen som ble startet av Ivar Fløistad og Viggo Ullmann på Skjulestad ved Arendal ble markert 1. oktober.

Minneord Lars Sigve Meling

Publisert/Oppdatert

Lars Sigve Meling døydde 4. september i år etter kort tids sjukdom, 75 år gamal.   Ein bauta i norsk frilynt folkehøgskole er borte. Lars Sigve var pensjonist, men likevel til det siste, aktivt tilstades i mange samanhengar der folkehøgskolefolk møtast.

Minneord om Harry Wiig Andersen

Publisert

Det var en vemodig og trist melding å få at Harry Wiig Andersen hadde gått bort 8. oktober - 88 år gammel.  Minnene om Harry er mange, samarbeidet med ham blir husket med en salig (ordet passer godt!) blanding av alvor, munterhet og grundig saklighet.

Jon Krognes:

Publisert/Oppdatert

Mine perspektiver på danning…

Dansk højskole og Ukraina-krigen

Publisert/Oppdatert

«Krigen har rykket os som højskolebevægelse» Krigen i Ukraine er med til at sætte fokus på højskolernes pligt til at have et globalt udsyn, siger Claus Staal, der er forstander på Silkeborg Højskole og bestyrelsesmedlem og formand for internationalt udvalg i Folkehøjskolernes Forening i Danmark.

Tillit til tilliten?

Publisert/Oppdatert

Misbruk av reiserekningar, pendlarboligar, meetoo, aksjekjøp, manglande habilitet, nepotisme og ikkje minst  tjuveri av solbriller og til og med kyssing utført av profilerte politikarar, er i følgje mange kommentatorar i ferd med å svekke tilliten til det norske tillits­samfunnet. Og kanskje enno verre; i ferd med å svekke tilliten til demokratiet. Skandalane som er rulla opp gjennom sommaren får bibelens syndefall til å framstå som epleslang.

Idrettsskolen Numedal folkehøgskole har ledig 100% fast stilling som rektor!

Publisert

Vi søker etter deg som er klar for en givende og engasjerende lederjobb! Vil du være en del av et aktivt skolemiljø og bidra til å videreutvikle en folkehøgskole med flotte omgivelser og gode treningsanlegg? Liker du å veilede og bidra til personlig utvikling hos ungdommer? Da er du den vi søker etter som ny rektor på Idrettsskolen Numedal folkehøgskole!