Bøker: Det blåøyde riket. Norske tillitspatologier

Publisert/Oppdatert

På min t-bane-tur på veg frå Veitvet til kontoret i Brugata i Oslo sentrum passerer eg Økern. Midt i januar i år, dukka ordet TILLIT opp på veggen på ei blokk på Økernsenteret. Kunstnaren Lars Ø. Ramberg fekk utfalde seg fritt og brukte vindauge og lys til å formidle sitt klare bodskap til alle forbipasserande. Tillit har i framveksten av vårt liberale demokrati og vår velferdsstat vore ein avgjerande verdi. Gunnar Skirbekk har understreka i si bok «Norsk og moderne» at vi må ha eit auge for å ta vare på «…ein egalitær politisk kultur, med grunnleggjande tillit og solidaritet». Dette ordet var også mitt første møte med folkehøgskulen gjennom ein artikkel av Øyvind Brandt som presiserte at tillit var ein av folkehøgskulen sine sentrale verdiar.

Sommarlektyre og nye danningsperspektiv

Publisert/Oppdatert

Filosofen Lene Rachel Andersen held folkehøgskulen sitt dannings oppdrag høgt. Ho har m.a. bidratt til å etablere tenketanken «Nordic Bildung» https://www.nordicbildung.org/ og er medforfattar av bok «The Nordic Secret». Ho drar i denne artikkelen linjene tilbake til danningsperspektiva i folkehøgskulen sin barndom og presiserer at vi treng ei nyorientering i vårt danningssyn for å handtere det som er vår tids store utfordringar som t.d. migrasjon, sosiale medier, klimaendringar og kunstig intelligens. Danningsperspektiva vil gi oss ei djupare forståing for korleis vi kan store, raske endringar og komplekse samfunnsmessige utfordringar.

Solbakken folkehøgskole på Skarnes får ny rektor

Publisert/Oppdatert

Siri Thorson (35) som er fra Hemsedal, tar over som rektor på Solbakken. Hun har master i drama og teater fra NTNU med pedagogikk psykologi som fordypning. Hun har spesialisert seg på bruk av teater som psykososialt helsefremmende verktøy og har jobbet med ulike teater- og musikkprosjekter i Libanon, Palestina og Sør-Afrika.

Toneheim får ny leder

Publisert/Oppdatert

Etter 28 år som rektor ved Toneheim folkehøgskole går nå Jon Krognes av med pensjon. Elin Evenrud (46) er tilsatt som ny leder ved folkehøgskolen på Hamar.

– Folkehøgskolene klarer seg fint uten eksamen

Publisert

Debattinnlegg: Dorte Birch, daglig leder i Informasjonskontoret for folkehøgskolen, stiller spørsmål ved eksamen på videregående skole.

Fast-track til konvertering?

Publisert/Oppdatert

Bibelskulane i Norge har fått  reduksjon i sine løyvingar frå staten. For å sikre sine rammevilkår søker dei å finne gode løysingar på det dilemmaet som dei står i. Misjonssambandet sine to skular i Oslo og i Tromsø, samt Ansgar bibelskole i Kristiansand smaker på om det er mulig å endre status frå bibelskule til folkehøgskule.

Mer reising – klimamål i det blå

Publisert/Oppdatert

Leder magasinet Folkehøgskolen: Et flott landsmøte i Folkehøgskoleforbundet er just avholdt i Sogndal – på folkehøgskolen som er hele 153 år gammel. Folkehøgskolen står i en stolt historisk tradisjon, og vi vil hevde at det er mer behov for skoleslaget nå enn noen gang tidligere.    Landsmøtet i Folkehøgskoleforbundet valgte Einar Opsvik som forbundsleder for to nye år – med varm akklamasjon. Sogndal folkehøgskule skulle arrangere landsmøtet for to år siden, men det ble et «zoomlandsmøte» på grunn av pandemien.

Ny utgave av magasinet Folkehøgskolen

Publisert/Oppdatert

Gå sommeren i møte med magasinet Folkehøgskolen. Vi har vært på Folkehøgskoleforbundets landsmøte i Sogndal hvor Einar Opsvik ble gjenvalgt som leder for nye to år. Vi presenterer landsmøtetalen hans. Du får også en fyldig reportasje fra nystartede Stavanger Urban Folkehøgskole som profilerer seg sterkt som en grønn og urban folkehøgskole. I portrettet møter du gründeren av skolen Geir Bakken. Øyvind Brandt er ute med bok om folkehøgskolepedagogikk – vi intervjuer forfatteren. Filosof og linjelærer Finn I. Birkeland på Skriveverkstedet på Åsane deler med seg fra sin pedagogiske praksis. Artikkelen – Folkehøgskolen, en treningsarena for demokratisk dannelse må du også få med deg. Dette og mye mer i det 56-siders magasinet.

Einar Opsvik: Landsmøtetalen

Publisert/Oppdatert

Einar Opsvik ble gjenvalgt med varm akklamasjon under Folkehøgskoleforbundets landsmøte i Sogndal. Her følger et utdrag av talen: Tale til landsmøtet 2023 «Framtid for frilynt folkehøgskule»

Mann som gjorde visjon til virkelighet

Publisert/Oppdatert

Første skoleår er snart over på Stavanger Urban Folkehøgskole (StUF). Vi har møtt gründer og rektor Geir Bakken (60). Bergenseren har gjort Stavanger til sin by – og her fikk han visjonen om å skape Nordens første urbane folkehøgskole – med det grønne skiftet som læreplan, vinger å fly med.