Internasjonal kokkekunst på folkehøgskolen

Publisert/Oppdatert

Med kokkeskole, studier i hotellfag og en master i culinary arts and business fra Luzern i Sveits, har Noah Kellerhals (33) inntatt kjøkkenet ved den nystartede folkehøgskolen i Stavanger – Stavanger Urban Folkehøgskole (StUF).

Dag Solstad – eksistensialisme på norsk

Publisert/Oppdatert

Tidligere i år kom tidsskriftet Agora - Journal for metafysisk spekulasjon ut med et spesialnummer om Dag Solstads litteratur. Der heter det bl.a. Dag Solstad er, i en alder av 81 år, den mest beundrede norske romanforfatteren i sin generasjon. Til tross for sin uttalt leseruvennlige innstilling, har Solstad blitt lest, diskutert og likt av lesere, kritikere, litteraturforskere og forfatterkolleger i over femti år.

Øyvind Brandt: Ny bok – folkehøgskolepedagogikk:

Publisert/Oppdatert

I snart fire år har Øyvind Brandt, tidligere leder i Folkehøgskoleforbundet (FHF), jobbet med en omfattende bok om folkehøgskolepedagogikk. Den ble sluppet under landsmøtet i FHF i Sogndal.

Levande historie

Publisert

Vikinglivlinja starta som ei «Levande Historie»-linje. Eit tilsvar på at Nordfjordeid satsa på Vikingtida. Midt i eit landskap med fleire gravhaugar og fjordar finn vi Sagastad, med ei gjenskaping av Kong Audbjørn sitt 30 meter lange vikingskip, det brende Myklebustskipet. Men vi har også tenkt og endra oss undervegs.

Ny rektor på Sandefjord folkehøyskole

Publisert/Oppdatert

Sandefjord folkehøgskole melder: Vi har gleden av å kunne meddele at Fredrik Møller-Hansen (47) er tilsatt som ny rektor ved Sandefjord folkehøyskole fra 1.august 2023.

«Influenserlinje» – et linjefag med faglig innhold og arena for personlig utvikling og danning ved Elverum follkehøgskule

Publisert/Oppdatert

Elverum folkehøgskule har startet en ny linje som heter "Influenserlinje". Denne linjen har fått oppmerksomhet i landets medier, blant enkelte politikere og også her på frilyntbloggen. Her forteller rektor ved Elverum folkehøgskule, Per Egil Andersen, mer om linjen.

Har redusert CO2 utslippet med 84 prosent

Publisert/Oppdatert

Fana folkehøgskule har redusert sine CO2 utslipp betydelig siden 2019 - hele 84 prosent. Fra 2021 til 2022 ble utslippet redusert med 23 prosent. Det er reduksjon i flyreiser som står for det største kuttet. Målet for folkehøgskolene i Norge er å kutte utslippene med 40 prosent innen 2030 - fra 2019.

Til minne om Stewe Claeson

Publisert/Oppdatert

Det er med stor sorg vi mottok nyheten om Stewe Claesons bortgang. Fra1994 til 2007 var han rektor på Nordiska og ledet skolen med engasjement og sterk kjærlighet til folkeopplysningen og dens frihet. I Stewes tid som rektor fikk skolen den nordiske kulturprofilen skolen har i dag.

Influenserlinje vekker debatt

Publisert/Oppdatert

Øyvind Brandt: Den nye influenserlinja på Elverum vekker oppmerksomhet. Og det er sikkert allerede, kanskje ikke minst fra skolens side, løftet frem motivasjon for å starte linja. Jeg skrev dette på en tråd under skolen:

Påskelektyre: Folkehøgskolen nr 2 2023

Publisert/Oppdatert

Ta med deg godt lesestoff inn i påsken! Professor Willy Aagre åpner porten til reformpedagogikk og fire interessante pionerer. På Fjordane folkehøgskule er det dypdykk i levende historie på linja Vikingliv. Seniorskolene kjemper innbitt for sin eksistens.